2. listopadu 2010
V letošním roce uplynulo 130 let od založení přístavu v Děčíně. Představitelé přístavu, ale i české i německé vnitrozemské plavby si jubileum připomněli první říjnový den na odborné konferenci v prostorách děčínského zámku. Akce se nesla ve velmi optimistickém duchu kvůli nadějnému posunu v kauze výstavby vodního stupně na Labi právě v blízkosti zdejšího přístavu (viz str. 1).
„Jsme jediná země ze všech členských států Evropské unie, která nemá plnohodnotný přístup k moři. Vodní doprava je přitom levná a ekologická,“ uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Toman. Podle jeho slov si dala současná vláda za cíl výrazně napomoci splavnění Labe. „Po dlouhé době je i na ministerstvu životního prostředí atmosféra vstřícnější k projektům, které mají nějaký smysl,“ řekl k současnému kurzu úřadu, jemuž v posledních letech vládli ekologičtí aktivisté.
Státní rozpočet na příští dva roky počítá s přípravou projektu výstavby jezu, stavět by se mohlo začít v roce 2013. „Výstavba vodního stupně Děčín je i prioritu Ústeckého kraje, trápí nás vysoké zatížení kamionovou dopravou, vodní doprava by nám mohla ulevit,“ prohlásil zástupce Krajského úřadu Ústeckého kraje Petr Michálek.
Železnice kapacitně potřebám nestačí
Podle vedoucího oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest ČR Jana Bukovského je Labe klíčové pro spojení České republiky se severomořskými přístavy. „Vodní doprava přináší vedle možnosti nižší ceny vlastní přepravy i vyšší konkurenceschopnost podnikání na evropském trhu,“ zdůraznil. Připomněl peripetie, které provázejí snahu o splavnění Labe, a upozornil na skutečnost, že železnice v údolí Labe je na hranici své kapacity.
„Výstavba nové vysokorychlostní železnice přes Krušné Hory je momentálně velmi vzdálená, dálnice D8 stále nedokončená. Nemáme dobré podmínky ani po silnici, ani po železnici ani po vodě,“ prohlásil vytrvalý bojovník za splavnění Labe, předseda sekce Vodní dopravy Svazu dopravy Jiří Aster.
Česká vodní cesta má podle jeho slov hodnotu desítek miliard Kč a to, že není možné ji plně využívat kvůli pár kilometrům nesplavného Labe, považuje za velký hřích. „Lodě řece již přizpůsobovat nelze, nyní se musí přizpůsobit řeka potřebám rejdařů,“ dodal jednatel společnosti Evropská vodní doprava Lukáš Hradský.
Tomáš Johánek