26. března 2009
Česká ministerstva dopravy a životního prostředí se musí dohodnout na tom, jak zajistit výstavbu jezu mezi Děčínem a hranicí s Německem. Do budoucna je totiž nezbytné zajistit splavné Labe. Minulý týden to po setkání s českým ministrem dopravy Petrem Bendlem v Praze řekla koordinátorka pro vodní dopravu v Evropské unii Karla Peijsová.
Podle slov bývalé nizozemské ministryně dopravy bude mít výstavba jezu zcela jistě vliv na životní prostředí. Musí se proto najít taková kompenzační opatření, která vyrovnají dopady na životní prostředí. „Obě ministerstva musí najít rovnováhu při řešení problému a realizaci vodního díla,“ zdůraznila Karla Peijsová. Další postup při řešení splavnosti dolního Labe podle ní není možný bez posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA. To by mělo být dokončeno před konferencí zástupců české a německé strany o zajištění splavnosti Labe, která se
uskuteční 8. a 9. června v Praze.
Ministerstvo dopravy hodlá podle ministra Petra Bendla hledat cestu k urychlené výstavbě jezu. Petr Bendl to řekl v polovině března při příležitosti své návštěvy Děčína. Stavba jezu se připravuje patnáct let, proti jsou především ekologické organizace a ministerstvo životního prostředí. Rejdaři tvrdí, že špatné plavební podmínky na Labi jim ročně způsobují škodu za zhruba jednu miliardu Kč.
Podle Petra Bendla je špatné, že kvůli čtyřiceti hůře splavným kilometrům není možné plně využívat 250 kilometrů kvalitních vodních cest ve vnitrozemí. Vedení města Děčína je přesvědčeno o tom, že jez pomůže prosperitě regionu a přírodu významně neponičí. Ministerstvo životního prostředí a ekologičtí aktivisté tvrdí, že výstavba plavebního stupně bude mít zásadní a nenahraditelný dopad na řeku a její okolí.