12. května 2013
Evropská komise by měla v zájmu vytvoření dlouhodobě udržitelného rozvoje dopravy vyčlenit přinejmenším dvacet procent z rozpočtu evropských dopravních sítí TEN-T a programu Connecting Europe Facility pro vnitrozemskou vodní dopravu. Na svém každoročním semináři v Bruselu k tomu v polovině dubna evropského komisaře pro dopravu Siima Kallase vyzval Evropský svaz rejdařů (EBU), jehož prezidentem je momentálně provozní ředitel společnosti ČSPL Lubomír Fojtů. Apeloval na něj také, aby v nadcházejících letech pomohl pro obor vytvořit odpovídající rámcové politické podmínky.
Vnitrozemská plavba podle EBU vyniká nejnižšími emisemi uhlíku, efektivitou v oblasti spotřeby energie a nízkými náklady. Obor také stále přichází s novými technologiemi, aby si udržel a nadále zvyšoval svůj náskok v oblasti šetrnosti k životnímu prostředí oproti konkurenčním druhům dopravy a aby přispěl k dosažení náročných cílů Evropské strategie 2020.
„Zelená“ plavidla podle představ EBU přejdou v nejbližších letech od paliv s nízkým obsahem síry na alternativní paliva, jako je například zkapalněný zemní plyn – LNG. Zemní plyn se již ve stále větší míře přepravuje po vodě i jako náklad. Evropská komise již také připravuje pokračování akčního programu na podporu vodní dopravy ve formě NAIADES II, který by měl být brzy realizován. Jeho hlavní součástí budou i opatření v zájmu dalšího zvyšování ochrany životního prostředí.
Semináře se zúčastnilo kolem 120 odborníků z oblasti podnikatelské veřejnosti, státní správy, Evropského parlamentu, Evropské komise nebo Rýnské komise. Byli na něm zástupci Německa, Rakouska, všech zemí Beneluxu, Rumunska, Polska, Švýcarska, Slovenska a Francie. Všechny členské země EBU měly na konferenci zástupce z oblasti státní správy. Výjimkou byla bohužel pouze Česká republika, která má přitom v EBU předsednictví. Zástupci Ministerstva dopravy ČR na pozvánku na seminář podle EBU vůbec nereagovali.
(tj)