21. října 2004
Hamburský ministr hospodářství a práce Gunnar Uldall, starosta města Lübeck Bernd Saxe a prezident sdružení Hafen Hamburg Marketing Jürgen Sorgenfrei jednali na počátku října v Praze s ministrem průmyslu a obchodu Milanem Urbanem a pražským primátorem Pavlem Bémem o možnostech zlepšení plavebních podmínek na Labi. Představitelé obou stran se shodli na tom, že by plavba po Labi i do budoucna měla hrát významnou roli v obchodní výměně mezi Německem a ČR.
Podle Gunnara Uldalla je na německé straně snaha o prohloubení dolního toku Labe na 14,5 metru, tedy až o jeden metr proti současnému stavu. Hamburský ministr rovněž informoval o tom, že německá delegace při jednáních s českými politiky plně podpořila úsilí rejdařů o zlepšení plavebních podmínek na českém úseku Labe. O uskutečnění projektu rejdaři léta vedou spory s ekology.
Gunnar Uldall v Praze dále představil brožuru, která by podle jeho slov měla přispět k dalšímu rozvoji hospodářských vazeb mezi severoněmeckým regionem a Českou republikou. Publikace nabízí německým malým a středním společnostem, které chtějí podnikat v České republice, základní přehled o českém trhu a jeho zázemí. Brožuru vydal německý Úřad hospodářství a práce spolu s Ministerstvem hospodářství, práce a dopravy Šlesvicka-Holštýnska, Východo- a středoevropským spolkem, Hamburskou obchodní komorou a českými organizacemi CzechTrade a CzechInvest.
Gunnar Uldall informoval i o aktuálním vývoji obchodních vztahů mezi přístavem Hamburk a ČR. Do České republiky bylo loni přes přístav Hamburk dopraveno přes 1,8 milionu tun zboží, což oproti roku 2002 představovalo nárůst o pět procent. V dovozu dominovaly především jižní plody, stroje, káva, vlna, textilní či farmaceutické výrobky. Na vývoz z České republiky přes hamburský přístav putovaly hlavně papír, karton, sklo, mléčné výrobky, dřevo nebo elektrotechnické výrobky, uvedl hamburský ministr. Z celkového překladu uskutečněného v Hamburku pro Českou republiku bylo 52 procent zboží na import, 48 procent zboží putovalo do zahraničí.
ČR jedním z klíčových partnerůMezi ČR a Hamburkem se přes 75 procent zboží přepravuje po železnici, 15 procent po silnici a jen pět procent po Labi. Nejvýznamnějším operátorem kombinované dopravy v této relaci je společnost Me-trans, která vypravuje z Prahy do Hamburku 10 vlaků a v opačném směru 15 vlaků týdně a loni přepravila 116 tisíc kontejnerů (o šest tisíc více než v roce 2002). Dalšími významnými operátory jsou ČSKD Intrans, Bohemiakombi a ERS.
Tok zboží z Německa do ČR se od roku 1993 více než zečtyřnásobil, v opačném směru se dokonce zpětinásobil. Z ČR směřuje do Německa kolem 37 procent veškerého exportu, zhruba třetina veškerého importu je z Německa. Mezi zeměmi na východ od německých hranic je ČR již po tři roky s 21,5procentním podílem na hospodářské výměně jasnou jedničkou – i před Polskem a Ruskem. To ještě podtrhuje skutečnost, že za poslední tři roky z Německa do České republiky přiteklo 5,5 miliardy € investic.
Česká republika patří spolu s Finskem, Dánskem, Švédskem a Rakouskem k pěti nejvýznamnějším tranzitním partnerům hamburského přístavu a nemalou měrou se tak podílí na jeho hospodářském růstu. „Celkem bylo loni v Hamburku přeloženo 106 milionů tun zboží, což znamenalo nárůst o téměř devět procent,“ uvedl prezident Hafen Hamburg Marketing Jürgen Sorgenfrei. Hamburk se tak zařadil na třetí místo za přístavy Rotterdam a Antverpy.
V překladu kontejnerů skončil do-konce na druhém místě za Rotterdamem. Kontejnerový překlad v Hamburku vzrostl v loňském roce o 14,2 procenta na 6,1 milionu TEU a letos přístav opět očekává další značný nárůst, dodal Jürgen Sorgenfrei.