Labská plavba

Kraj se nevzdává splavnění Labe do Pardubic

Pardubický kraj se nevzdává myšlenky na splavnění Labe do Pardubic, které považuje za přínos pro celý region. Poté, co plán zastavil ministr životního prostředí Martin Bursík, který záměru neudělil výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny, se vedení kraje snaží prosadit jiné řešení u nového ministra rezortu Ladislava Mika. Podle názoru kritiků je ovšem potřebnost celé stavby za zhruba dvě miliardy Kč sporná.

Pro prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů z Přelouče do Pardubic měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění. Další peníze by stálo vybudování pardubického pří-stavu se skladovacími prostory a překladištěm. Mluvčí Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Václav Straka obhajuje smysl investice strategickou polohou Pardubic zhruba uprostřed země a nižšími přepravními náklady při využití vnitrozemské plavby. Podle něj mají podniky obecně zájem o přepravu zboží po řece. Přepravovat by se měly zvláště hnojiva, agrární produkty, hutní výrobky, pevná paliva, kovový odpad, nerosty, stavebniny a nadrozměrné náklady. Za významnou považuje i dopravu osob po řece.

Konkrétní průzkum zájmu o dopravu neexistuje

ŘVC nedisponuje žádným konkrétním průzkumem zájmu podniků o lodní dopravu. Ten si naopak zpracovala v roce 1999 společnost Pří-stav Pardubice, kterou založilo 19 subjektů včetně několika měst (poz-ději k ní přistoupil i Pardubický kraj) a jejímž největším akcionářem jsou České přístavy. Z 55 oslovených firem chtělo tehdy lodní dopravu využívat jen deset, některé od té doby skončily v konkurzu. Větší část se zajímala spíše o možnost skladování zboží nebo jeho překládání z kamionů na železnici a opačně.

Novější analýza uvažovaného takzvaného multimodálního logistického centra, které by v Pardubicích kombinovalo železniční, silniční, lodní a leteckou dopravu, kterou Přístav Pardubice zpracoval v roce 2003, pracovala pouze s odhady přepravovaných objemů zboží bez uvedení výchozích dat a podle nich modelovala rozvoj celého záměru.

Konkurencí je železniční trať podle řeky

Ministerstvo životního prostředí nechce smysluplnost splavnění řeky hodnotit s tím, že mu to nepřísluší. „Na skutečnost, že ekonomická bilance využití lodní dopravy na Labi vzhledem k finanční náročnosti investic do splavnění Labe byla opakovaně zpochybněna a že podél Labe vede železniční koridor s volnou kapacitou, nicméně opakovaně upozorňujeme,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Kašpar.

(čtk)

spinner