Evropské vodní cesty

Labe zůstává v evropské páteřní síti

Labe zůstává v evropské páteřní síti

Nový seznam preferovaných evropských komunikací sítě TEN-T, který v polovině října zveřejnila Evropská komise, počítá i s preferencí labské vodní cesty. Podle tajemníka Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Jiřího Astera to České republice usnadní přístup k evropským penězům na projekty podporující splavnění Labe a na zvyšování konkurenceschop­nosti říční dopravy.

Podle Jiřího Astera se do sítě preferovaných vodních cest naopak nedostal plánovaný projekt propojení Dunaje, Odry a Labe, a to zejména proto, že Polsko nesplnilo podmínky při výstavbě potřebné infrastruktury na Odře.

Nad budoucností nákladní dopravy po Labi je letos střídavě oblačno. Ještě na jaře jednal německý parlament o přesunutí Labe mezi takzvané doplňkové vodní trasy, což by znamenalo markantní snížení investic do údržby řeky na německé straně. Od původního návrhu německého ministerstva dopravy však země v létě upustila a kancléřka Angela Merkelová potvrdila záměr dodržet memorandum z roku 2006 o provozování ekonomické plavby na Labi.

Podnikatelé vyzývají k vybudování jezu u Děčína

Podle Jiřího Astera bude mít zahrnutí Labe do klíčových evropských dopravních tahů vliv i na průběh jednání s ekologickými aktivisty a občanskými iniciativami, které stavbu dopravních projektů na řece blokují. To se netýká jen české strany při výstavbě plavebního stupně v Děčíně, ale i Německa, kde se výška hladiny zvyšuje pomocí takzvaných koncentračních hrá­zí.

Na konci září se v Praze konala konference o říční lodní dopravě na Labi, na níž zazněly silné hlasy nejen ze strany podnikatelů obou zemí žádající rychlou výstavbu vodního díla u Děčína. Jednou z hlavních podmínek pro zařazení dopravní cesty do programu TEN-T je propojení s hlavními metropolemi. Každá evropská metropole by měla být spojena s evropskými tranzitními cestami ideálně prostřednictvím všech dopravních módů, uvedl Jiří Aster. Právě argument jediného říčního napojení Prahy na zámořské přístavy byl podle něj jedním z nejefektivnějších prostředků na straně České republiky.

Komplikace ze strany MŽP

Prioritou ministerstva dopravy při zajištění celoročního ekonomicky efektivního splavnění Labe je výstavba plavebního stupně v Děčíně. Stavba však podle úřadu opakovaně naráží na komplikace v podobě posudku dopadu stavby na životní prostředí. Ministerstvo životního prostředí příslušnou dokumentaci zpracovateli vrátilo na konci května.

Tomáš Johánek

spinner