Labská plavba

Návratnost plavebního stupně u děčína ŘVC odhaduje na deset let

Návratnost plavebního stupně u děčína ŘVC odhaduje na deset let

Návratnost stavby jezu s plavební komorou na Labi na okraji Děčína, který by téměř po celý rok umožňoval plavbu z děčínského přístavu do Německa, odhaduje Ředitelství vodních cest (ŘVC) na deset let. Vedoucí oddělení rozvoje ŘVC Jan Bukovský na konci září na prezentaci záměru stavby plavebního stupně v Děčíně uvedl, že vlastní jez by měl stát kolem 4,2 miliardy Kč. Vodní elektrárna za zhruba jednu miliardu Kč, s jejímž vybudováním projekt rovněž počítá, by se měla zaplatit během osmi let.

Ředitelství veřejnosti v Děčíně prezentovalo projekt plavebního stupně Děčín a vliv plánované stavby na život v regionu. Přednášející vycházeli do značné míry ze studie EIA, kterou ředitelství v srpnu předložilo ministerstvu životního prostředí. Od poloviny září k ní běželo měsíční připomínkové řízení; až do poloviny října tak mohla veřejnost ministerstvu životního prostředí zasílat své připomínky a komentáře k projektu.

Ani po dokončení procesu hodnocení vlivu stavby na životní prostředí se však se stavbou pravděpodobně nezačne, protože na ni stát nemá peníze. Podle Jana Bukovského by se jez mohl začít budovat snad v horizontu několika let z evropských dotací a peněz státu, elektrárnu by případně mohl stavět soukromý investor. Plavení stupeň by podle něj na Děčínsku pomohl třeba rozvoji podnikání, zlevnil by nákladní dopravu a ulehčil přetížené silniční a železniční síti. Lodi s ponorem 1,4 metru by mohly po Labi plout 345 dní v roce. Dosud přitom v době sucha plavba často i několik měsíců stojí, protože v řece je málo vody.

Již jen jeden plavební stupeň

ŘVC nyní prosazuje jinou variantu než před několika lety. Obsahuje především řadu opatření, která mají snížit vliv stavby na životní prostředí. Jan Hodovský ze společnosti WELL Consulting, která pro ŘVC studii EIA zpracovala, tvrdí, že je dokonce příznivější než nulová varianta, tedy žádná výstavba. Její součástí je totiž rozsáhlá revitalizace území podél Labe, které je v současnosti negativně ovlivněné lidskou činností.

Současný návrh počítá i s celou řadou opatření, která mají chránit vzácné živočichy a rostliny žijící v Labi nebo na jeho březích. Jez bude umožňovat i kolísání hladiny nad ním až o půl metru, aby se dalo simulovat přirozené kolísání hladiny řeky, které vyžadují především některé chráněné rostliny.

Zlepší se i situace kolem Ústí

Ani po případné výstavbě jezu ovšem nebude zcela splavněné celé Labe, problematický zůstane především úsek okolo Ústí nad Labem, i když po stavbě děčínského jezu by se i na něm měla situace údajně zlepšit. S výstavbou dalšího jezu již ŘVC nepočítá. Stavba děčínského jezu by podle Jana Bukovského navázala na úpravy toku v Německu, které mají skončit v příštím roce.

Na tocích v České republice je v současnosti 315 kilometrů vodních cest s evropskými parametry. Na Labi na nich splavnost zajišťuje 21 jezů. ŘVC ČR je organizační složka státu; pro zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách ho zřídilo ministerstvo dopravy.

(čtk/spa) www.rvccr.cz

spinner