2. května 2008
V polovině dubna navštívil Děčín vedoucí odboru vnitrostátní a pobřežní plavby a programu Marco Polo Ředitelství pro energetiku a dopravu Evropské komise Jean Trestour. V souladu s česko-německým memorandem se zajímal hlavně o záměr výstavby jezu Děčín pro zlepšení plavebních podmínek na Labi.
Po prohlídce lokality v Děčíně
Jean Trestour přislíbil podporu projektu ze strany svého odboru a zároveň i projednání environmentálních otázek s příslušnými bruselskými institucemi pro ochranu životního prostředí. Podle jeho slov se Česká republika vinou aktivit nátlakových organizací a jejich politické garnitury stává jediným vnitrozemským členským státem Evropské unie bez kvalitního napojení na evropskou síť vodních cest.
To je přitom v rozporu se stávající politikou Evropské unie, která podporuje rozvoj vnitrozemské plavby a vyhlásila na její renesanci program NAIADES. Financuje také dva velké projekty výstavby infrastruktury vnitrozemské plavby – 106 kilometrů dlouhý kanál mezi Seinou a Šeldou a odstranění úzkých míst na spojnici Dunaj – Mohan – Rýn.
Na labské plavbě se podepsali němečtí Zelení
Labskou plavbu zdevastovali během jejich působnosti ve spolkové vládě především němečtí Zelení nesmyslným zákazem údržby této vodní cesty po povodni v roce 2002. Teprve nová velká koalice v roce 2006 zahájila obnovu splavnosti s cílem dokončení do března 2010. Česká republika měla z této skutečnosti profitovat kompromisním řešením podle česko-německého memoranda výstavbou jezu u Děčína, který by za nízkých vodních stavů umožnil doplout lodím do prvního českého přístavu.
Zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi je zakotveno i ve stávající koaliční smlouvě české vlády. Projekt jezu upravil pro snížení dopadů na životní prostředí ekolog a bývalý ministr životního prostředí Ivan Dejmal. Zároveň byly jako kompenzační opatření naplánovány rozsáhlé úpravy delty přítoku Labe – Ploučnice. Ing. Jiří Aster