Splavnění Labe

Německá strana možná zkomplikuje výstavbu jezu u Děčína

Německá strana možná zkomplikuje výstavbu jezu u Děčína

Na konci února vyprší termín, do kterého se musí příslušné německé orgány vyjádřit k předložené dokumentaci týkající se plánované výstavby jezu u Děčína. „Německo požádalo o mezinárodní posouzení projektu, a české ministerstvo životního prostředí se tedy bude muset v rámci procesu EIA vypořádat i s připomínkami německých orgánů,“ řekl minulý týden ředitel Ředitelství vodních cest ČR Miroslav Šefara.

Podle jeho slov momentálně běží proces posuzování dopadů stavby na životní prostředí (EIA), konečný verdikt lze po shromáždění a vyhodnocení všech stanovisek očekávat v druhé polovině roku. Teprve na základě kladného posudku EIA by podle Miroslava Šefary mohlo začít územní a následně stavební řízení. „Optimistický výhled hovoří o tom, že by se mohlo začít stavět v roce 2013, pokud se tedy najdou finanční prostředky,“ řekl Miroslav Šefara. Momentálně se o způsobu financování výstavby jezu jedná, ve hře je například také spolupráce státu se soukromým kapitálem v rámci projektu PPP, dodal.

Němci se bojí i o množství vody v Labi

Stanovisko oficiálních německých míst k projektu lze podle Miroslava Šefary zatím jen těžko předvídat. Některé německé argumenty proti výstavbě jezu nicméně zazněly minulé pondělí na drážďanské radnici při prezentaci projektu před výborem pro životní prostředí. Prezentace se zúčastnila celá řada odborníků z německé strany a zástupců českého ŘVC ČR. „Základní argumenty se týkaly především efektivity výstavby jezu a návratnosti vložených finančních prostředků,“ upozornil ředitel ŘVC ČR.

Na setkání s veřejností, které následovalo po prezentaci projektu na radnici, však zazněly i další konkrétní obavy.

Podle názoru ekologických aktivistů je ohrožena druhová rozmanitost v řece a hrozí i pokles množství vody přitékající do její německé části. Německo dává dlouhodobě přednost uchování přírodního rázu Labe, jako dopravní tepnu ho do budoucna příliš využívat nehodlá. Místo toho po-ukazuje na nevyužité železniční kapacity podél řeky a v lodní dopravě na svém území sází na hustou síť již dávno vybudovaných říčních kanálů. Nesouhlas s výstavbou jezu u Děčína, ale i některých vodních staveb na území Německa vyjádřili němečtí ekologičtí aktivisté krátce předtím i protestem s pochodněmi „Hořet pro Labe“.

Nesplavnění Labe ohrozí celou ekonomiku

Miroslav Šefara ovšem tvrdí, že pokud se Labe nepodaří splavnit, tedy pokud se nepostaví jez u Děčína, ohrozí to v brzké době celou českou ekonomiku. „Železnice v údolí Labe je už nyní na hranici své kapacity, a navíc pokud jí odpadne vodní konkurence, dopravci výrazně zvýší tarify,“ předpovídá ředitel ŘVC ČR. Zároveň odmítá argumentaci, že na německé straně se také žádné podobné dílo nestaví. „V Německu je sklon Labe výrazně nižší než u nás, oni to nepotřebují,“ do­dal.

Tomáš Johánek

spinner