labská plavba

Objem překladu v labských přístavech roste

I přes rekordní počet dní, během nichž nebylo kvůli nízké hladině vody možné na Labi provozovat lodní dopravu, se loni objem překladu ve dvou českých přístavech ve vlastnictví společnosti Česko-saské přístavy zvýšil meziročně o 6,62 procenta na 308 tisíc tun zboží. Minulý týden to oznámil jednatel firmy Jiří Aster.

Česko-saským přístavům patří vedle dvou českých přístavů – v Lovosicích a v Děčíně – i tři přístavy v Sasku – Drážďany, Riesa a Torgau. Ve všech pěti přístavech se loni přeložilo celkem 2,67 milionu tun zboží, meziročně o devět procent více. Podle předběžných odhadů se nicméně loni zisk společnosti snížil z předloňských dvou milionů Kč na polovinu. Hlavním důvodem byly podle Jiřího Astera zejména vyšší náklady na provoz přístavů.

Většina nákladu jde na silnici

Na nárůstu výkonů dvou českých přístavů se nejvíce podílela silniční doprava. Překlad z kamionů a na kamiony loni vzrostl zhruba čtyřikrát na 32 640 tun. O 6,25 procenta na 236 479 tun se zvýšil objem lodní přepravy v přístavech. Necelých 40 tisíc tun zboží a materiálu z přístavů či do přístavů přepravily vlaky, jejichž výkony se tak meziročně snížily o 34 procent. „Rádi bychom dráhy využívali ve větší míře, ale zápasíme s nedostatkem vagonů Českých drah,“ uvedl Jiří Aster. Kvůli nedostatku vozů musí lodě v přístavech čekat na jejich přistavení i několik dní.

Postaví se nové sklady

Česko-saské přístavy proto hodlají ve svých přístavech vybudovat nové skladovací prostory, aby se zvýšila rychlost obrátky lodí. Zlepšit by se mělo i napojení lovosického přístavu na železnici. Pokles využívání lodí k další dopravě je dán základním problémem českých rejdařů, kterým je kolísající výše hladiny na Labi. Viníkem je podle rejdařů ministerstvo dopravy, které dosud neprosadilo stavbu nového jezu u Děčína. Jako kompenzaci za ušlý zisk žádají firmy po ministerstvo dopravy 2,6 miliardy Kč. K rejdařům se přidala i společnost Česko-saské přístavy, která požaduje 70 milionů Kč. (tj)

spinner