Vnitrozemská plavba

Rejdaři chtějí stát žalovat o miliardy

Podnikatelům v oboru vnitrozemské plavby dochází trpělivost. Vzhledem k tomu, že stát během půlroční lhůty prakticky nereagoval na požadavek rejdařů, aby jim zaplatil škody způsobené nesjízdnou vodní cestou, rozhodlo se celkem pět podniků vodní dopravy stát zažalovat. Záměr rejdařů minulý týden posvětila i valná hromada Sekce vodní dopravy Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Řady rejdařů nespokojených se stavem labské vodní cesty se rozrůstají. K žádosti pěti podniků, které chtějí od státu náhradu škody již od prosince, se přidalo dalších osm vodních dopravců. Celkovou ztrátu za nesplavnost Labe od roku 2004 vyčíslili na čtyři miliardy Kč. Žaloba na stát reprezentovaný v tomto případě ministerstvem dopravy se však pravděpodobně bude týkat pouze 2,57 miliardy Kč, které pětice rejdařů požadovala již na konci loňského roku.

Ministerstvo: Pravda je na naší straně

Spory o náhradu škod se táhnou již od loňského prosince, kdy pět firem zaslalo na ministerstvo dopravy žádost o náhradu škody ve výši 2,57 miliardy Kč. Rejdaři dali státu za vinu, že nedokáže naplnit legislativu a nezajišťuje rovné podmínky pro všechny druhy dopravy. „Za šest měsíců s námi nikdo nejednal,“ uvedl právní zástupce rejdařů Aleš Pejchal. Údajně až poslední den šestiměsíční lhůty dostal z ministerstva dopravy dopis, v němž náměstek ministra dopravy Jiří Hodač požadavky rejdařů označil za neoprávněné. Prakticky totéž oznámil přímo na valné hromadě ministr dopravy Aleš Řebíček. Zároveň však pro postup lodních dopravců vyjádřil pochopení, když řekl, že by na jejich místě postupoval stejně. Problém nesplavnosti Labe ministr považuje za „politický, nikoliv finanční“.

Počet rebelů se rozšiřuje

Vedle původního odškodnění pětice firem nyní po ministerstvu dopravy požaduje dalších 900 milionů za loňský rok. Půl miliardou Kč se k nim připojilo dalších devět lodních dopravců. I tuto sumu hodlají rejdaři po uplynutí šesti měsíců případně vymáhat žalobou.

Škody rejdařům vznikají ve dnech, kdy lodě kvůli nízké hladině nemohou vyplout na vodu. „Zákon stanovuje parametry vodních cest, které stát nedodržuje, a vodní dopravci nemohou prakticky vodní dopravu provozovat,“ řekl Aleš Pejchal. Škody všech rejdařů dohromady v důsledku nečinnosti státu podle něj každoročně dosahují až jedné miliardy Kč. To je o řád vyšší číslo, než kolik dopravcům přislíbil ministr dopravy Aleš Řebíček.

Mohou za potíže ekologové?

Na pozadí sporu rejdařů a ministerstva dopravy stojí nestálá hladina Labe zejména mezi Děčínem a Ústím nad Labem, s níž se lodní dopravci potýkají prakticky každý rok. Situaci by měl vyřešit nový jez u Děčína, jehož stavba se připravuje již zhruba 15 let. Zatímco ministerstvo dopravy zbudování jezu podporuje, ministerstvo životního prostředí, které vede Strana zelených, je proti. „Já prostě musím zlomit koaličního partnera nebo se musí změnit vláda,“ uvedl ke sporu Aleš Řebíček.

Vláda podle ministra musí dát jasně najevo, zda bude v České republice vodní dopravu podporovat či nikoliv. „Dopravci prostě musejí vědět, na čem jsou,“ řekl ministr. V krajním případě by podle něj bylo zapotřebí situaci řešit nějakým útlumovým programem. „Já jsem optimista, že nebude třeba dělat útlumový program,“ poznamenal.

Lodě Labe dále opouštějí

Zatím však obchodní lodě české Labe opouštějí. Část z nich posílají majitelé na zahraniční řeky, některé končí ve šrotu. Sešrotování čeká o prázdninách další dvě vlečné lodě, což podle jejich majitelů uvolní trh pro 240 kamionů. Českou nákladní říční flotilu nyní tvoří asi sto lodí.

Tomáš Johánek

spinner