Den labské plavby 2004

Rejdaři přijali Děčínskou rezoluci na podporu labské plavby

Den labské plavby se letos poprvé uskutečnil mimo území SRN. Hostitelem konference, která má v Německu již dlouholetou tradici, se 10. září stalo město Děčín. Pořadatelé – hamburské Sdružení na podporu labské plavby a další organizace z Německa i ČR – tak chtěli zdůraznit význam labské plavby v České republice, a to především z hlediska zvýšených vnitroevropských přepravních nároků po rozšíření EU. K jejich zvládnutí má přispět právě intenzivnější využívání labské vodní cesty.

Účastníci konference na závěr jednání přijali jako společné prohlášení Děčínskou rezoluci 2004 na podporu zlepšení plavebních podmínek na dosud pouze regulovaném toku Labe pod střekovskou zdrží. V rezoluci se mimo jiné říká, že:

• Labe je mezinárodní vodní cesta evropského významu,

• Labe tvoří pro Českou republiku jediné bezprostřední napojení na evropské zámořské přístavy,

• přeprava říčními loděmi je nej-ekologičtějším a nejbezpečnějším druhem dopravy,

• přeprava říčními loděmi je navíc ekonomicky nejvýhodnější dopravou na dlouhé vzdálenosti,

• mezinárodní přeprava zboží přes oceán bude i nadále mimořádně dynamicky růst.

Rezoluce proto vyzývá všechny politicky odpovědné osoby na evropské, národní a regionální úrovni k rezolutní podpoře labské vodní cesty. Vyzývá rovněž grémia Evropské unie, aby po České republice a Spolkové republice Německo požadovala rychlou výstavbu labské vodní cesty

odpovídající dnešním požadavkům a aby ze své strany podpořila labskou dopravu zohledněním ve všech příslušných podpůrných programech.

Výzva se obrací také na parlament a vládu České republiky, aby urychleně realizovaly již zahájené plánovací řízení pro výstavbu prozatím chybějících vzdouvacích jezů mezi Ústím nad Labem a Hřenskem. Výstavba těchto regulačních staveb je podle účastníků konference nutná k tomu, aby vodní cesta byla splavná po celé trase z Hamburku do Mělníka.

Dále účastníci konference vyzvali parlament a vládu Spolkové republiky Německo, aby zrušily blokádu potřebné výstavby Labe mezi českou hranicí a Lauenburgem a aby potřebné stavební práce provedly v co nejbližší době v souladu se spolkovým plánem dopravních cest z roku 1992.

Vyzvali rovněž spolkové země podél Labe, aby ve svých přístavech vybudovaly překládková zařízení, především pro mimořádně rychle rostoucí segment kontejnerové dopravy. Rovněž je nutné poskytnout logistickým společnostem dostačující plochy a souběžně s tím vybudovat i odpovídající infrastrukturu na labských březích.

(jet)

spinner