12. ledna 2010
Labští lodní dopravci odmítají stamilionové investice státu do zvyšování mostů na Labi, které podle jejich názoru splavnění řeky nijak nepomohou. Účelněji by podle nich mohly být využity například na prohloubení dna Labe. „Stát staví za evropské peníze vodní cestu do výšky a jako důvod udává kontejnerovou přepravu. Na Labi však žádná taková přeprava není a nemůže být, neboť pro ni není dostatečný ponor,“ řekl v polovině prosince ředitel společnosti ČSPL Milan Raba.
Podle jeho slov nepředstavuje pro labské rejdaře momentálně zásadní problém výška mostů, ale nedostatečná hloubka. „Stát by se měl postarat především o dostatečnou hloubku, například vyhrabáním dna,“ zdůraznil Milan Raba. V této souvislosti zazněla i poměrně revoluční myšlenka, že rejdařům nejde primárně o výstavbu často diskutovaného jezu u Děčína, údajně by mohlo postačit, kdyby stát investoval peníze do udržování dna řeky.
Hranice pro ekonomickou plavbu je podle rejdařů hloubka 2,5 metru, což Labe po většinu roku nesplňuje. „Stát zvyšuje podle mezinárodní úmluvy AGN výšku mostů na Labi na 5,25 metrů za evropské peníze, o hloubku řeky se však podle stejné úmluvy nestará,“ upozornil Aleš Pejchal, právní zástupce několika rejdařů, kteří se soudí se státem, na porušování mezinárodních dohod.
Ministerstvo kritiku odmítá
„Úpravy mostů jsou v plném souladu se záměrem splavnění Labe do Pardubic, a tedy v souladu se zájmy dopravců,“ odmítl námitky rejdařů Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Podle něj není správný ani argument, že peníze na mosty lze využít jinak. Finance totiž putují z evropských fondů a jsou přesně určeny na jednotlivé projekty. Ministerstvo také trvá na svých dřívějších tvrzeních, že v České republice neexistuje právní předpis, podle nějž by ministerstvo bylo povinno udržovat rejdaři uváděnou hloubku. „V tomto nám dal opakovaně za pravdu i soud,“ uvedl Jakub Ptačinský.
Rejdaři se cítí existenčně ohroženi
Ministerstvo dopravy je odpovědné za investice do vodních cest, za prohrábku řeky však zodpovídá Povodí Labe, které patří pod ministerstvo zemědělství. Také Povodí Labe kritiku rejdařů odmítlo. Podle ředitele pro správu povodí Václava Jiráska je plavební hloubka zabezpečena „přesně ve smyslu zákonných předpisů“. Rejdaři se však cítí existenčně ohroženi. Již několik let vedou s ministerstvem dopravy spory o náhradu škod způsobených nesplavností. Celkem již podali čtyři žaloby, ve dvou případech soudy první instance rozhodly ve prospěch státu. Rejdaři odhadují celkové ročníá škody na jednu miliardu Kč.
Tomáš Johánek / čtk