Labská plavba

Sucho utlumuje lodní dopravu na Labi

Sucho utlumuje lodní dopravu na Labi

Rejdařům zřejmě hrozí během několika dnů zastavení dopravy na Labi. Suché jaro srazilo hladinu velmi nízko a v úseku z Ústí do Děčína už zbývalo na počátku července k zastavení dopravy jen 15 centimetrů její výšky. „Doprava se pomalu zastavuje a další vývoj bude záviset na počasí,“ řekl ředitel ústeckého závodu Povodí Labe Jindřich Zídek. Lodě podle něj plují už delší dobu jen minimálně naložené, a dopravcům tak vznikají ztráty.

Pro lodě je směrodatný především vodočet v Ústí, který jim určuje hloubku ponoru. Prázdná nákladní loď má zpravidla ponor 80 centimetrů, plná okolo 140 centimetrů; na počátku července však vodohospodáři povolili ponor už jen 95 centimetrů.

Letošní jaro bylo na srážky hodně chudé, ale dopady na lodní dopravu zatím tlumila Vltavská kaskáda přehrad, hlavně díky odpouštění vody z Orlíku. Podle posledních zpráv už však více vody nazbyt nemá. „Doprava se pomalu zastavuje, lodě buď zůstávají v přístavech, nebo přejíždějí do úseků, kde je povolený ponor větší,“ řekl Jindřich Zídek. Další vývoj podle něj bude záviset na tom, zda začne pršet; pokud ne, zastavení dopravy je otázkou několika dnů.

Více prodělávat už nelze

Rejdaři kvůli tomu však už o mnoho více neprodělají; už nynější plavba jim údajně sotva vydělala na naftu. „V poslední době jezdily lodě naložené jen asi na 30 procent. A rozdíl mezi takto málo naloženou a naopak plnou lodí může být na jedné jízdě z Děčína do Hamburku odhadem 7000 € (asi 170 tisíc Kč),“

řekl Jiří Aster ze Svazu dopravy ČR. (čtk)

spinner