17. ledna 2008
Ředitelství vodních cest ČR letos vybuduje vysílač, který umožní určení polohy lodi na vnitrozemských vodních cestách s přesností mezi půl metrem až dvěma metry bez ohledu na terénní podmínky. Posledním povolením potřebným k zahájení stavby bylo územní rozhodnutí, které ŘVC získalo v posledních dnech loňského roku. Vysílač bude stát v blízkosti plavební komory Obříství na Labi.
Vysílač se stane významným článkem loni dobudovaného telematického systému vodní dopravy LAVDIS (Labsko-vltavský informační systém), jenž tvoří základ pro aktivní využívání palubních navigačních systémů pracujících s digitální plavební mapou. Systém je založen na principu satelitního navigačního systému GPS. Protože GPS může mít při určování polohy lodi odchylku až
50 metrů, což znemožňuje efektivní a bezpečné využití pro navigaci na palubě plavidla, pro zpřesnění LAVDIS využívá tzv. diferenciální GPS (DGPS). Při něm je signál GPS doplněn korekčním signálem vysílaným z jiné, referenční stanice, která se nachází ve známé a neměnné poloze a lze tak podle ní identifikovat velikost chyby GPS.
Vysílač omezí navigační chyby
Díky novému vysílači se zlepší bezpečnost plavby a zjednoduší se operativní rozhodování vůdce plavidla o jeho optimálním vedení.
V kombinaci s radarem se při snížené viditelnosti podstatně omezí navigační chyby a celkově se zjednoduší průjezd plavebně obtížnými úseky.
V prostoru labsko-vltavské vodní cesty jsou v současnosti v omezené míře k dispozici korekční signály z Německa a Rakouska, nepokrývají však celou vodní cestu. Pro pokrytí českých vnitrozemských vodních cest bude sloužit právě vysílač na ostrově mezi plavebním kanálem a řekou Labe u Obříství. Technické řešení vychází z projektů realizovaných v Německu, na financování výstavby by se měly podílet i peníze z Operačního programu Doprava.
Telematika zjednodušuje monitoring
Cílem vybudování telematického systému vodní dopravy LAVDIS bylo výrazným způsobem zjednodušit, zpřístupnit a zlevnit distribuci informací o stavu vodních cest a jejich aktuální splavnosti, koordinovat provoz zejména na plavebních komorách
a v přístavech a umožnit vlastníkům lodí monitoring pohybu vlastních plavidel. Celý projekt je založen na jednotném evropském standardu Říčních informačních služeb, jejichž zavádění je na evropsky významných vodních cestách na základě Směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 2005/44/ES povinné. V České republice se to týká Labe a Vltavy v celkové délce 303 kilometrů.
(tj)