5. června 2012
Podle posledních údajů, které v první polovině května zveřejnil Český statistický úřad, se v prvním čtvrtletí tržby v oboru dopravy a skladování zvýšily meziročně o 1,4 procenta. Nárůst vykázala všechna odvětví kromě stagnujících poštovních služeb. Tržby letecké dopravy se zvýšily o 2,6 procenta, pozemní a potrubní dopravy o 1,3 procenta a skladování a vedlejších činností v dopravě o 1,5 procenta. Jedinou výjimku tvořila vodní doprava, jejíž tržby se v prvních třech měsících roku meziročně snížily zhruba o jedno procento.
„Údaje ČSÚ potvrzují smutnou skutečnost o stavu vodní dopravy u nás. Zatímco poptávka po zajištění přepravy roste a pozemní dopravci z ní profitují, na Labi stále není možné garantovat plavební podmínky. Využití vodní dopravy tak stále klesá, přestože se zájem producentů o transport zvyšuje,“ komentoval v polovině května čerstvé údaje ČSÚ Ing. Jan Skalický, který je pověřen řízením Ředitelství vodních cest ČR. Zlepšení v tomto ohledu podle něj zajistí až plánovaný jez v Děčíně, který by měl garantovat celoroční napojení České republiky na zahraniční přístavy.
Jako kritickou hodnotí situaci na Labi nejen rejdaři, ale i zástupci průmyslu. „Česká ekonomika je exportní, proto rozhodně potřebuje zvyšovat svoji onkurenceschopnost. Přitom z nákladů na transport zboží například do Číny spolkne 80 procent jen převoz do Hamburku. To náš vývoz značně prodražuje,“ uvedl ředitel Svazu chemického průmyslu České repub-liky Ing. Ladislav Novák. „Směr přes Drážďany k severomořským přístavům je pro Českou republiku nejdůležitější, i kvůli tomu je Labe dávno zařazeno do mezinárodní dopravní sítě TEN-T. Je proto tristní, že splavnost této řeky u nás stále není zabezpečena,“ dodal.
(spa) http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/ informace/cslu050712.doc