27. září 2007
Saské přístavy Horní Labe (SBO) dokončují práce na stavbě nového překladiště v přístavu Albertshafen nedaleko Drážďan. Zařízení bude sloužit pro překlad nadgabaritních nákladů v systému Ro-Ro.
Nové překladiště umožní nájezd těžkých tahačů do speciálních plavidel určených pro přepravu po evropských řekách. Jeho výstavbu si vyžádal zejména nedaleký závod společnosti Siemens ve Zhořelci (Görlitz), v němž se vyrábějí elektrárenské turbíny o hmotnosti až 350 tun. Ze závodu se v rozloženém stavu dopravují do speciální montážní haly v drážďanském přístavu, kde je po smontování na loď překládají těžké mobilní jeřáby.
Po instalaci zařízení drahá nakládka mobilními jeřáby v Drážďanech odpadne. Tahače budou moci i ve vnitrozemském přístavu blízkém místu určení z podobného Ro-Ro překladiště vyjíždět rovnou bez překladu na místo montáže.
Přístavní hráz překladiště je dlouhá 215 metrů, vlastní rampa má délku 105,5 metru. V rámci stavby byla provedena náročná sanace území, jejíž součástí bylo i vyčištění 3700 tun kontaminované zeminy. Na místě terminálu bylo totiž dříve překladiště ropných produktů.
Milionová investice
Celkové náklady na stavbu, kterou provádí firmy Strabag a Hülskens, dosáhly výše 3,5 milionu €. Financuje ji Svobodný stát Sasko prostřednictvím své dceřiné firmy SBO.
Investice dokazuje, jakou pozornost věnuje Sasko rozvoji vodní ekologické dopravy v návaznosti na současně probíhající zlepšování splavnosti na labské vodní cestě, kterou zajišťuje spolková vláda. Jejím cílem je zvýšit parametry splavnosti na minimální ponor 140 centimetrů 345 dní do roka.
Již na začátku letošního roku se ponory na německých úsecích Labe v důsledku prováděných prací zlepšily v průměru o 20 centimetrů oproti stavu na českém Labi mezi Ústím a státní hranicí. To umožnilo zlepšit vytížení plavidel v Sasku přibližně o 150 tun a zvýšit tak efektivnost labské plavby. (knd)