2. května 2008
Na levém břehu Vltavy u nábřeží Edvarda Beneše vznikne do konce roku nové kotviště pro až 15 osobních lodí. Stavbu za 65 milionů Kč zahájilo minulý týden Ředitelství vodních cest ČR. Nové kotevní stání má ulehčit přetíženému přístavišti na protějším nábřeží Na Františku, jehož okolí je nejfrekventovanějším úsekem vltavské vodní cesty v Praze.
Nové přístaviště bude tvořit 25 dalb neboli kolmo do řeky zapuštěných ocelových pilířů, které budou sloužit k uvazování lodí. Dalby propojí 480 metrů dlouhé plovoucí molo, jehož jeden konec vyústí u Čechova mostu a druhý na plochu u vstupu do renesanční štoly z dob Rudolfa II. Celou akci financuje Státní fond dopravní infrastruktury, zhotovitelem jsou Stavby silnic a železnic. Silniční doprava na nábřeží nebude podle slov zástupců ŘVC nijak omezena, protože se stavební práce budou provádět z plovoucích zařízení.
Pomoc i při povodních
Primárně bude nové kotevní stání sloužit pro zásobování, servisní služby a jako čekací stání výletních lodí. Výrazně zvýší kotevní kapacitu v celé oblasti a vytvoří rezervu pro další rozvoj rekreační plavby. Nové kotevní stání umožní i bezproblémové ukotvení kabinových lodí, které do Prahy připlouvají například z Drážďan a v současné době nemají kde přistát. Neméně důležitou součástí budoucího kotviště jsou i nouzová chráněná vysokovodní stání, která v tomto prostoru dosud neexistovala.
Výstavba vysokovodních stání pro plavidla se intenzivně začala řešit po povodních roku 2002. Kotevní stání v Praze je šestým projektem Ředitelství vodních cest ČR na Labsko-vltavské vodní cestě, který mimo jiné slouží k i bezpečnému vyvázání lodí při příchodu povodní. V dubnu roku 2006, při jarních povodních, se povodňová ochrana tohoto typu osvědčila například v děčínském přístavu Rozbělesy. „Lodě jsou schopny povodně přežít, pokud jsou pevně ukotveny,“ řekl Jan Bukovský z ŘVC.
Vltavsko-labská cesta bude bezpečnější
Podle Jana Bukovského je nyní celá vltavsko-labská cesta, co se týče ochrany lodí při velké vodě, zabezpečena. Celkem se na březích Labe a Vltavy nachází osm vysokovodních kotvišť, jejichž funkčnost prověřily povodně v roce 2006. Největší takové zařízení je v Děčíně-Rozbělesích, další jsou například v Mělníku, Roudnici nad Labem, Týnci nad Labem, nebo Nymburku. Vysokovodní stání spolufinancovala Evropská unie z programu Infrastruktura.
Tomáš Johánek