18. listopadu 2004
Ve francouzském Nancy se na konci října konal I. konvent evropské plavby. Uskutečnil se u příležitosti 40. výročí splavnění Mosely od jejího ústí do Rýna v Koblenci právě do Nancy. Po této řece, velikostí podobné českému Labi, která byla v šedesátých letech minulého století zkanalizována, se dnes ekologicky dopravuje na francouzsko-německé hranici 10 milionů tun, a v ústí do Rýna dokonce 15 milionů tun zboží ročně. Skutečný transport vysoce překračuje původní očekávání, a proto musí být zdvojovány plavební komory. Konvent konstatoval, že ekonomické výpočty u infrastrukturních projektů tohoto druhu nemají smysl. Infrastrukturu je podle něj třeba vybudovat – zbožové proudy si pak cestu k levnější a ekologičtější dopravě najdou. Francouzi pokračují ve výstavbě sítě vodních cest a začínají za pomoci EU budovat gigantické spojení mezi Seinou a Šeldou za 2,6 miliardy €. Formou studie připravují spojení Rhôny se Saonou a plánují stavbu spojení Seiny a Rhôny a Rhôny s Rýnem do Basileje. Situaci usnadňuje postoj francouzských ekologů, kteří dávají přednost výhodám dopravy po vodě – i přes nutné zásahy do přírody – před ekologicky méně šetrnou silniční dopravou. K dalším schváleným evropským prioritám v rámci dopravní sítě TEN-T v oblasti vnitrozemské plavby patří dunajský koridor, kde se jedná o zlepšení úseků Rýn – Meuse, Vildshofen – Straubing, Vídeň – Bratislava, Palkovičovo – Moháč a o odstranění kritických úseků v Bulharsku a Rumunsku. Konvent kritizoval nízký podíl vnitrozemské dopravy v nových členských zemích a malou pozornost, která je tomuto odvětví věnována ze strany státní správy těchto zemí. Kritice podrobil také nedostatečnou infrastrukturu na Labi a Odře. Konvent proto doporučil zpracovat evropský strategický masterplan rozvoje vodních cest v zemích Evropské unie. Ing. Jiří Aster, předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR