Přeshraniční přepravy mezi ČR a Německem loni výrazně vzrostly

Vodní doprava

V šesti labských přístavech svazku, který tvoří Saské přístavy Horní Labe (SBO), Česko-saské přístavy (ČSP) a Průmyslový přístav Rosslau (IHR), se v loňském roce přeložilo 2,32 milionu tun zboží

  • o sedm procent více než v roce 2004. K podstatnému nárůstu překladu došlo z/na vodní dopravu – o 16 procent. „Celkem bylo loni mezi Magdeburkem a Ústím nad Labem po vodě přepraveno přes 4,3 milionu tun zboží,“ uvedl minulý týden na tiskové konferenci v Děčíně jednatel SBO kapitán Detlef Bütow.

Samotné ČSP loni přeložily 416 tisíc tun, což ve srovnání s rokem 2004 znamenalo nárůst o 13 procent. „K dobrým výsledkům na české straně podstatně přispěly příznivé vodní stavy, které loni umožnily zvýšení přeshraničních přeprav o 60 procent oproti roku 2004,“ uvedl jednatel ČSP Jiří Aster. Po vodě se tak přes česko-německou hranici přepravil více než jeden milion tun zboží. Výsledek přitom mohl být ještě lepší, ale poptávka narazila na omezené možnosti lodního parku. Současné nedostatečné lodní kapacity jsou důsledkem nepříznivých vodních stavů z let 2003 a 2004, kdy rejdaři redukovali své flotily nebo je přesouvali jinam. Kvůli nedostatku plavidel tak ČSP například nemohly ve větším rozsahu uskutečňovat překlad kontejnerů. „V západní Evropě se přitom vodní dopravě daří do tohoto druhu přeprav efektivně zapojovat,“ řekl Jiří Aster. V přístavech ČSP v loňském roce pokračovala přestavba na moderní trimodální logistické terminály. S pomocí finančních prostředků Operačního programu Infrastruktura byl v přístavu Děčín nainstalován těžký jeřáb o nosnosti 90 tun, který umožňuje tandemový překlad zboží až o hmotnosti 200 tun. Mezi překládaným zbožím v Děčíně převládaly zemědělské produkty a ocelářské výrobky. V přístavu Lovosice se překládaly hlavně investiční celky a nově byl zahájen překlad zemědělských produktů. Letos v Lovosicích zahájí ČSP stavbu skladovací haly pro posypovou sůl, z níž bude zásobována západní část ČR. ČSP nyní připravují projekt snížení dopadu nákladní dopravy na obyvatele Děčína. „Jeho součástí je také návrh na využití železničního tunelu i pro kamiony,“ uvedl Jiří Aster. Evropská komise v polovině ledna schválila program podpory vnitrozemské plavby NAIADES, který by měl podporovat projekty zaměřené na výstavbu vodních cest, rozvoj přístavů a překladišť nebo modernizaci lodního parku. ČSP proto podle Jiřího Astera připravují pro přístavy Děčín a Lovosice rozvojovou studii, jejímž záměrem je rozšířit nabídku přístavních lokalit o další podnikatelské činnosti. Studie by měla být dokončena v březnu či dubnu. (jet)

spinner