6. května 2011
Čeští rejdaři loni přepravili 1,64 milionu tun zboží, zhruba stejně jako v roce 2009. S výsledkem jsou podle informací denního tisku spokojeni, neboť stagnace zastavila několikaletý trend prudkého poklesu výkonů. Služeb vnitrozemské plavby využívají ze 70 procent zemědělci.
Podle předsedy sekce vodní dopravy Svazu dopravy Jiřího Astera měl loni obor slušné podmínky. „Více pršelo, Labe proto nabídlo více plavebních dní,“ řekl. Na srážkách je závislý především úsek u hranic s Německem, kde hladinu nevzdouvá žádný jez. Lodě přepravují především krmiva, hnojiva a zrno. I proto se ekonomická krize rejdařů dotkla jen okrajově. „Zemědělci ani nevěděli, že je nějaká krize,“ poznamenal pro deník E15 Jiří Aster.
Rejdaři však podle listu pozorně sledují strukturální změny v zemědělství. Každoroční úbytek chovaných vepřů snižuje poptávku po dovozu krmiv. Vepřové se naopak dováží, ovšem většinou silniční dopravou. Podle E15 tomu rejdaři připisují mírný pokles v mezinárodní dopravě, která se na celkových objemech podílí třemi čtvrtinami. Naopak objem vnitrostátní dopravy loni vzrostl ze 335 na 371 tisíc tun. Ekonomický útlum minulých let pocítili dopravci hlavně u ocelářských a strojírenských komodit, které se však loni začaly na vodu znovu vracet.
Nákladní vodní doprava je ve srovnání se silniční a železniční dopravou stále popelkou. Zatímco lodě českých rejdařů přepravují řádově miliony tun nákladu, u železnice se objem počítá na desítky milionů a u silniční dopravy stovky milionů tun zboží.
Jedním z důvodů nižšího zájmu o vodní dopravu je její nespolehlivost zejména v letních měsících, kdy nízký stav vody na Labi u Děčína fakticky znemožňuje přepravu nákladů po vodě. Situaci by měl vyřešit připravovaný jez u Děčína, jehož výstavba by mohla začít možná už příští rok.
(tj/čtk)