18. října 2010
Více než 106 tisíc návštěvníků ze 110 zemí celého světa zavítalo předposlední zářijový týden na berlínské výstaviště, kde se již poosmé konala největší světová přehlídka železniční techniky. I přes doznívající ekonomickou recesi byl veletrh InnoTrans 2010 v mnoha směrech opět rekordní.
Ve srovnání s posledním ročníkem před dvěma lety to dokládají prakticky všechny důležité ukazatele. Celkem 2242 vystavovatelů ze 45 zemí si zvolilo prostředí letošního ročníku veletrhu za místo prezentace nových produktů a služeb. Dohromady v Berlíně představili 52 světových novinek. Přibližně 3500 metrů železničních tratí v areálu výstaviště obsadilo 121 nových lokomotiv, vagonů nebo strojů na údržbu železniční infrastruktury.
InnoTrans je pravidelně nejen místem prezentace nových produktů či služeb, ale také místem setkání předních světových odborníků na železniční dopravu a politiků. Jeho neodmyslitelnou součástí je i řada odborných seminářů.
Letos v úvodu veletrhu vyzval viceprezident Evropské komise a evropský komisař pro dopravu Siim Kallas k vytvoření jednotného evropského trhu železniční dopravy. Podle jeho slov jsou velmi potřební jak celoevropští poskytovatelé služeb na železnici, tak silné a nezávislé regulační orgány. Vyslovil se i pro harmonizované registrační požadavky na kolejová vozidla a omezení byrokracie. Podle německého spolkového ministra dopravy Petera
Ramsauera je v zájmu vytvoření jednotného evropského trhu nezbytné vybudovat celoevropské železniční koridory. V této souvislosti informoval například o tom, že německá spolková vláda chce investovat přibližně 4,5 miliardy € do rozšíření německého úseku důležité železniční trati mezi nizozemským pří-stavem Rotterdam a italským přístavem Janov.
Generální ředitel Deutsche Bahn Rüdiger Grube zase vyzdvihl nutnost investovat do inteligentních dopravních systémů. „Budoucnost patří inteligentnímu síťovému propojení dopravních systémů,“ řekl.
Nákladní doprava potřebuje silnější podporu
Řada odborníků se v Berlíně shodla na tom, že železniční nákladní doprava má zřejmě nejhorší období již za sebou, žád-né lehké časy ji však rozhodně nečekají ani v příštích měsících. Ředitel Svazu německých dopravních podniků (VDV) Martin Henke v této souvislosti vyzval k odklonu od „kamionové mentality“. Považuje za nutné opustit mýty o nadřazenosti kamionů a přemýšlet o skutečných možnostech železniční dopravy. Apeloval také na rychlejší elektrifikaci železničních tratí a výrobu moderních elektrických lokomotiv, které dále sníží dopad železniční dopravy na životní prostředí.
Ve znamení vysokorychlostních jednotek
Divácky nejatraktivnější součástí veletrhu InnoTrans je samozřejmě vždy přehlídka nových kolejových vozidel na vnějším kolejišti. Letos se na něm prezentovalo hned několik nových vysokorychlostních jednotek. Například kanadská společnost Bombardier přivezla do Berlína svůj nový rychlovlak Zefiro 380; dalšími hvězdami veletrhu byly rychlovlaky Velaro D z produkce německého Siemense a nová generace Pendolina od francouzského Alstomu. Zaujala také prezentace hybridních lokomotiv a vícesystémových lokomotiv určených k provozu pod různými napěťovými soustavami. I v tomto směru letos v Berlíně exceloval Siemens s premiérovým představením řady elektrických i dieselových lokomotiv pod souhrnným označením Vectron. Velmi výkonné dieselelektrické lokomotivy na veletrhu ovšem předvedl i další německý výrobce Voith.
Česká účast na největším světovém veletrhu železniční techniky byla letos, pokud jde o počet prezentovaných kolejových vozidel, chudší než při posledním ročníku. Škoda Transportation na něm představila vratnou soupravu určenou pro slovenské železnice a lounský Legios motorovou lokomotivu LEGIOS GENERAL, na jejíž výrobu získal nedávno licenci.
Příští ročník veletrhu InnoTrans se v Berlíně bude konat od 18. do 21. září roku 2012.
Tomáš Johánek