25. dubna 2016
Na počátku února letošního roku obohatil nabídku ČD Cargo nový produkt s obchodním názvem Belgium – – Czech Xpress. Jak již název napovídá, jedná se o pravidelné železniční spojení České republiky s Belgií. Zahájení provozu předcházela celá řada analýz přepravních proudů i obchodních jednání. Produkt je nabízen ve spolupráci s belgickým „národním“ dopravcem B Logistics, který již má s podobnými produkty velké zkušenosti. Svým zákazníkům totiž v rámci sítě Green Xpress Network nabízí spojení z Antverp do řady destinací v Evropě. Nyní k těmto destinacím přibyla i Česká republika.
Ani ČD Cargo není bez zkušeností z provozování tzv. systémových vlaků, tedy vlaků, které bez řazení jedou přes území i několika států a teprve v tom cílovém jsou zásilky rozřazeny a dopraveny ke koncovým zákazníkům. Příkladem takového systémového vlaku je např. ADRIA spojující Ostravsko s přístavem Rijeka nebo již zaniklý vlak ITALIA, který byl určen k přepravám šrotu z Polska a České republiky do Itálie. Belgium – Czech Xpress spojuje přístav Antverpy s Ústím nad Labem a je určený pro přepravy všech druhů zboží, včetně nebezpečného zboží RID a kontejnerů. Na svoji cestu z Antverp se vydává prozatím dvakrát týdně, a to v úterý a ve čtvrtek, připravováno je i rozšíření o sobotní odjezd z Belgie. Do cílové stanice Ústí nad Labem západ vlak dorazí po zhruba 26 hodinách jízdy ve středu a v pátek. Ve stejné dny se vydávají na cestu i vlaky opačným směrem. Vlak je z Antverp až do Pirny veden lokomotivami TRAXX MS dopravce B Logistics. Zde vlak přebírá ČD Cargo svými lokomotivami řady 372, které s vlakem pokračují do Ústí nad Labem. Zajíždění belgických lokomotiv až do cílové stanice prozatím brání technická omezení (zabezpečovač). V budoucnu není vyloučena vozba těchto vlaků novými inter-operabilními lokomotivami dopravce ČD Cargo.
Z Ústí nad Labem vozové zásilky pokračují k cílovým zákazníkům běžnými relačními vlaky. Jejich odjezd je z Ústí naplánován tak, aby zásilky z Belgie vždy plynule přešly do těchto vlaků i při různých mimořádnostech, jakými jsou např. probíhající výluky na německé části tratě z Děčína do Drážďan. Podobným způsobem jsou do Ústí dopravovány zásilky z tuzemských odesílacích stanic. I přesto, že je produkt otevřen pro všechny druhy zboží, prozatím jednoznačně převažují zásilky s hutními produkty, např. s plechy pro tuzemské automobilky apod. Tyto zásilky byly dříve z Belgie přepravovány běžnými relačními vlaky DB s řazením na síti DB. Nový produkt tak výrazně zkrátil přepravní dobu těchto zásilek, což je pozitivní efekt nejen pro zákazníky, ale i pro dopravce, resp. vlastníky vozů. První vlak se na cestu z Antverp vydal 9. února 2016. Po dvou měsících provozu se v Antverpách konala slavnostní prezentace nového produktu, které se kromě managementu ČD Cargo zúčastnil i ministr dopravy České republiky Dan Ťok.
Cílem obou spolupracujících dopravců je získat nové zboží od stávajících i potenciálních zákazníků. Oslovit je chtějí již zmiňovanou rychlostí a kvalitou přepravy plně srovnatelnou s kamionovou dopravou. Pro zákazníky bude jistě zajímavá i možnost nakládky a vykládky zboží v téměř tisícovce tarifních bodů v České republice a v 215 bodech v Belgii, včetně možnosti spojení s přístavem Rotterdam. Dopravce ČD Cargo to z těchto důvodů považuje za významný marketingový krok v oblasti podpory mezinárodní přepravy jednotlivých vozových zásilek. Součástí dlouhodobé strategie ČD Cargo je pak vytvoření dalších podobných spojení jak na západ Evropy, tak na jih nebo jihovýchod. Analýzy zátěžových proudů i obchodního potenciálu naznačují, že se jedná o krok správným směrem.
Michal Roh