29. září 2014
Bezpečná, efektivní a udržitelná – to jsou klíčové aspekty moderní železniční dopravy. Ve dnech 23. až 26. září se světový železniční průmysl sešel v Berlíně, aby zde na tradičním veletrhu InnoTrans 2014 představil svá inovativní vozidla pro potřeby mobility dneška a blízké budoucnosti. Největším lákadlem byla vozidla vystavená na venkovní ploše na celkem 3500 metrech kolejí. A ztratit se zde nechtěli ani čeští výrobci.
Výrobci ze všech koutů světa zde prezentovali téměř 150 vozidel, řada z nich si zde odbyla svou světovou výstavní premiéru. Například Alstom přivezl nejnovější model tramvaje Citadis, Bombardier představil novou technologii pro městskou dopravu Innovia Monorail a Siemens nové Desiro určené pro příměstskou dopravu. Z dílny společnosti Vossloh pochází nízkopodlažní městské vozidlo Citylink NET 2012. Mezi vystavovanými vozidly se objevily také vysoce výkonné lokomotivy, železniční silniční vozidla, posunovací vozidla, vozidla metra a železniční vagony. Nechyběla ani prezentace spolupráce německého dopravce Deutsche Bahn a polské firmy Pesa, která dodá 470 vlaků pro regionální dopravu. Poprvé v historii bylo možné na venkovní ploše prezentovat vozidla tří rozchodů – mohly se tak zde představit širokorozchodná vozidla určená zejména pro východní trhy a úzkorozchodná vozidla. Skutečnost, že železniční průmysl stále více synchronizuje své inovační cykly výrobků s daty konání veletrhu InnoTrans a že právě v Berlíně oznamuje své obchodní nabídky, poukazuje na to, jak významnou akcí se InnoTrans stal.
Škoda ukázala regionální jednotku, CZ LOKO nové lokomotivy
Významnou roli mezi vystavovateli v Berlíně hráli i čeští výrobci. Ti se InnoTransu zúčastnili buď jakou součást společné expozice Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI), nebo vlastní výstavní plochou. Největší česká lokomotivka, společnost Škoda Transportation, prezentovala hned dvojici vozidel – návštěvníci veletrhu si mohli prohlédnout novou tramvaj ForCity Classic ve variantě pro turecké město Konya, druhým vystaveným výrobkem byla jednopodlažní elektrická jednotka RegioPanter, a to její tříčlánková dvousystémová varianta ze série nových vlaků pro Jihomoravský kraj. „InnoTrans je v dopravním světě obrovský pojem, tomu samozřejmě odpovídá i naše účast. Věřím, že naše expozice i dvoupodlažní veletržní stánek Škodovku důstojně reprezentovaly,“ uvedl obchodní ředitel Škody Transportation Jaromír Jelínek. Expozice společnosti CZ LOKO představila dvě nové dieselelektrické lokomotivy z vlastní produkce – 794.001 a TME3 020. Lokomotiva TME3 020 je poslední ze série dodané pro Běloruskou státní železnici, nová motorová lokomotiva řady 794 je určena pro lehkou posunovací službu především na vlečkách.
Samozřejmě, že veletrh InnoTrans není jen o nových kolejových vozidlech, i když právě ta přitahují největší zájem odborníků i laické veřejnosti. Základem efektivní železniční dopravy je moderní železniční infrastruktura. Na letošním berlínském veletrhu novinky v této oblasti prezentovalo více než 500 firem včetně českých. K vidění zde byly signalizační a řídicí systémy, technologie železniční trati a zařízení pro venkovní vedení. Z prezentovaných výrobků lze zmínit například bezúdržbové plastové pražce či novinky v oblasti trolejového vedení. Více než 1500 vystavovatelů z celého světa představilo v Berlíně novinky z oblasti nejrůznějších technologií. Sortiment výrobků zahrne vše od komponentů a systémů pro nové pohony až po služby v oblasti kolejových vozidel.
InnoTrans je přední světový veletrh železniční techniky, který se koná jednou za dva roky v Berlíně. Posledního se v roce 2012 účastnilo 2515 firem ze 49 zemí, více než 126 000 návštěvníků pak přijelo z celkem 140 zemí. Jubilejní, desátý ročník veletrhu se uskutečnil ve dnech 23. až 26. září na berlínském výstavišti.
Tomáš Johánek