Technologická platforma

Integrace železnice je příležitostí i pro české firmy

Integrace železnice je příležitostí i pro české firmy

Evropská železnice se má podle plánů Evropské komise postupně integrovat, cílem je do roku 2050 vytvořit společný evropský železniční podnik, který bude zastřešovat vše od výroby kolejových vozidel přes výstavbu infrastruktury až po řízení samotného provozu. České firmy a vzdělávací či výzkumné ústavy se chtějí stát aktivními účastníky tohoto procesu.

Umožnit jim to má mimo jiné i Národní technologická platforma Interoperabilita železniční infrastruktury (TP). Ta vznikla jako zájmové sdružení 22 právnických osob zabývajících se interoperabilitou evropské železnice. Požadavek na zajištění železniční interoperability iniciovala Evropská komise s cílem připravit podmínky pro integraci evropského železničního průmyslu a vznik jednotného evropského trhu. TP vznikla v době, kdy se snaha o interoperabilitu stávala skutečností a kdy se začaly objevovat obchodní příležitosti pro české firmy, výzkumné ústavy a vysoké školy.

„Těmto firmám a institucím se otevřela možnost čerpat podporu z evropských programů, na druhou stranu musely nabízet produkty a služby plně interoperabilní,“ řekl výkonný ředitel TP Bohuslav Dohnal. Pro navzájem si konkurující firmy je podle jeho slov zvláště významné udržet si a rozšířit podíl na předpokládaném razantním rozvoji české i evropské železniční infrastruktury. Současně jde o neopakovatelnou příležitost firem zajistit si v předstihu větší konkurenceschopnost při získávání zakázek zaměřených na realizaci technické propojenosti transevropské železniční sítě.

Iniciátory založení platformy v roce 2007 byly firma ŽS Skanska v čele s generálním ředitelem Jindřichem Topolem a ČVUT s profesory Josefem Jírou a Petrem Moosem. Těžištěm práce TP jsou expertní skupiny zabývající se třemi podskupinami v rámci interoperability – konkrétně se jedná o podskupiny infrastruktura, energie a řízení a zabezpečení. Věcný rozsah uvedených podsystémů je pokryt stavebními a výrobními činnostmi průmyslových partnerů Technologické platformy. Jedním z prvních kroků ke sjednocení evropské železnice je snaha o minimálně částečné sjednocení železničního výzkumu a vývoje. Ten je dnes v celé Evropě značně roztříštěný, v řadě zemí se vyvíjejí či zkoumají stejné věci. Ke sjednocení výzkumu by měl přispět i program Horizon 2020, do kterého se česká TP snaží aktivně zapojit. „V Evropě je spousta projektů v oblasti vědy a výzkumu a spousta peněz na ně, chce to ale zajistit věcný přístup a snažit se dostat do většinou mezinárodních konsorcií, která se danými tématy zabývají,“ pokračoval Bohuslav Dohnal. Podle jeho slov je sjednocení výzkumu na úrovni Evropy samozřejmě během na dlouhou trať.

Dalším mezistupněm před vytvořením společného evropského železničního podniku by měla být Společná technologická iniciativa (Shift2Rail) zastřešovaná Mezinárodní železniční unií UIC a dalšími organizacemi. Do této iniciativy postupně vstupují velké evropské firmy, Českou republiku reprezentuje zejména společnost AŽD, dále jsou zapojeny i České dráhy či Správa železniční dopravní cesty. Podle Bohuslava Dohnala se momentálně pracuje mimo jiné na tom, jak by tato společná platforma mohla pracovat a jaké by měla mít cíle. „Vytvoření společného evropského železničního podniku je v dnešní době poměrně velmi vzdálenou vizí, ale bez vizí by to nemělo smysl,“ dodal Bohuslav Dohnal. Ten také připomněl, že TP v současné době pracuje na šesti projektech financovaných v rámci podpor zprostředkovaných vládní agenturou CzechInvest. Celý projekt Technologické platformy Interoperabilita železniční infrastruktury si nedávno odnesl ocenění Podnikatelský projekt roku, které uděluje právě agentura CzechInvest.

Tomáš Johánek

spinner