Kraj chce obnovit vlaky do polského Zhořelce, zatím začnou jezdit do Zawidówa

Kraj chce obnovit vlaky do polského Zhořelce, zatím začnou jezdit do Zawidówa

18.2. - Obnovit přeshraniční železniční spojení z Liberce do polského Zhořelce chce Liberecký kraj. Prvním krokem bude letos na jaře prodloužení trasy vybraných osobních vlaků na trase z Liberce do Černous ve Frýdlantském výběžku do první polské stanice za hranicí, což je Zawidów. V tiskové zprávě o tom v pátek informoval mluvčí kraje Jan Mikulička.

"Zkušební jízda prvního vlaku se uskutečnila počátkem letošního února. Plánovaný termín zahájení provozu je tento rok v dubnu, nyní se čeká na dokončení schvalovacího procesu na polské straně," uvedl.

Vlaky na trati mezi Libercem a Zawidówem jezdily od 1. července 1875 a pravidelný provoz byl přerušen po druhé světové válce. Obnovení spojení by podle kraje mělo pomoci cestovnímu ruchu.

"Prodloužení vlaků do příhraniční stanice Zawidów chceme zatím využít zejména pro výlety českých cyklistů k německému jezeru Berzdorfer See, kde postupně vzniká rozsáhlé rekreační zázemí na místě zatopeného lomu. Zároveň toto vlakové spojení zlepší dostupnost Frýdlantského výběžku a Jizerských hor pro turisty z Německa a Polska," uvedl Pavel Blažek ze společnosti KORID LK, která veřejnou dopravu v Libereckém kraji koordinuje.

Cílem kraje je ale prodloužit trasu těchto vlaků až do Zhořelce, který je významným přestupním uzlem ve veřejné dopravě. "Pro území severně od Prahy představuje Zhořelec ve veřejné dopravě pomyslnou bránu do světa. Jedná se o křižovatku evropských železničních koridorů, odkud jezdí vlaky do Drážďan, Berlína, Vratislavi i Jelení hory, na důležitá letiště i dále do Evropy," dodal Pavel Blažek.

Spojení veřejnou dopravou mezi Libercem a Zhořelcem nyní zajišťují autobusy, je to ale s přestupem v německé Žitavě. "Přímo přes Frýdlant jezdí ještě tři páry spojů mezinárodní autobusové linky 669, které slouží především k dojíždění polských zaměstnanců do libereckých průmyslových zón. Silniční přechod Habartice–Zawidów využívá i několik spojů autobusové dálkové dopravy. Celkově však i 17 let po otevření Evropy v rámci Schengenské dohody zůstává prostupnost polské hranice veřejnou dopravou velmi omezená," dodal Jan Mikulička.

(čtk)

Foto: České dráhy

spinner