14. listopadu 2023, čtk
14.11. - Měsíční provozní ztráta firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) vzroste v nejbližších měsících na 250 000 až 300 000 Kč. Skončily sezonní výdělečné aktivity a rostou náklady na vytápění. Zpeněžit majetek firmy, která je v konkurzu, není možné, protože firma se proti konkurzu odvolala. V insolvenčním rejstříku to uvedl insolvenční správce firmy David Jánošík. Nechal zpracovat posudek na ocenění firemního majetku, zatím ho nezveřejnil. Firma JHMD loni v říjnu provoz vlaků na úzkokolejce zastavila, Jihočeský kraj a Kraj Vysočina tam zajišťují náhradní autobusovou dopravu. Vlaky by mohly zase začít jezdit příští rok v létě.
"S ohledem na ztrátový provoz podniku a na skutečnost, že kvůli nepravomocně prohlášenému konkurzu není možné přikročit ke zpeněžení majetkové podstaty, je nezbytné soustředit se na zachování solventnosti dlužníka," napsal správce. Na účtech měla firma koncem října 2,4 milionu korun, uvedl správce. Prodej kolejí úzkokolejné dráhy v jižních Čechách a na Vysočině by mohl přinést až 370 milionů Kč. V reakci na znalecký posudek majetku JHMD to minulý týden uvedl předseda správní rady firmy Boris Čajánek. Prodej podniku jako celku by poškodil věřitele, uvedl v rejstříku.
Firma JHMD je v konkurzu, dluží podle soudu přes 360 milionů korun. Provoz vlaků na úzkokolejce loni v říjnu zastavila. Již dříve uvedla, že nemá na splácení dluhů. Argumentovala tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.
Na úzkokolejce by mohl být obnovený provoz příští léto při turistické sezoně. Dráha by také už mohla mít v létě nového vlastníka, sdělil v říjnu Jánošík. Chce požádat Drážní úřad o bezpečnostní osvědčení k dráze. Provoz by mohl být obnovený nejdřív jen o víkendech. Tratě jsou provozuschopné, řekl v říjnu vedoucí oprav JHMD Jan Píšala.
O provoz na tratích projevily zájem společnosti Gepard Express a WTT. S oběma dopravci insolvenční správce jedná. Píšala řekl, že jeden z nich by mohl firmu JHMD koupit. O provoz tratí, ne však o dopravu samotnou projevila zájem také firma Swietelsky Rail CZ, což koncem minulého týdne ČTK potvrdila.
Firma JHMD vlastní asi 150 vozidel včetně podvalníků. Před krachem měla 90 zaměstnanců, z toho 20 strojvedoucích. V září v ní pracovalo 14 lidí, uvedl Jánošík.
JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech přepravily ročně zhruba 400.000 cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony, jež firmě JHMD nepatří, převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka.
(čtk)
Foto: JHMD