7. listopadu 2020, čtk
7.11. - Správa železnic (SŽ) začne příští rok instalovat celoevropský zabezpečovací systém ETCS na modernizované trati ze stanice Mosty u Jablunkova na státní hranici se Slovenskem do Dětmarovic na Karvinsku. V současné době ve výběrovém řízení vybírá zhotovitele prací. Investiční náklady stavby dosáhnou 382 milionů korun. Uvedla to mluvčí SŽ Nela Friebová
Předpokládá se, že práce na instalaci systému začnou příští rok v červenci. Hotovy by měly být do konce roku 2022.
"Stavební práce budou zahrnovat instalaci balíz do kolejí v jednotlivých železničních stanicích a ve všech mezistaničních úsecích," uvedla Nela Friebová. Balízy jsou bodová přenosová zařízení, která jsou umístěna v kolejišti a lze díky nim sledovat průjezd vlaků.
Další důležitou součástí systému je radiobloková centrála (RBC), která bude umístěna v Centrálním dispečerském pracovišti Přerov. "Současně se provedou úpravy stávajících staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, která budou zajišťovat přenos dat o volnosti úseků, stavu jízdních cest, přejezdů a dalších informací do RBC," uvedla mluvčí.
Systém ETCS je standardizované evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které zajišťuje plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic. Jeho instalace současně zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy. Automatický zabezpečovací systém kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zasáhnout do řízení vlaku na dálku.
Systémem ETCS už jsou v Česku pokryty trať z Kolína přes Českou Třebovou do Břeclavi a ke státním hranicím s Rakouskem a Slovenskem a trať z Břeclavi přes Přerov a Petrovice u Karviné k hranicím s Polskem. "Celkem jde o 460 kilometrů, na kterých je zaveden ověřovací provoz. Do konce roku bude dokončena instalace ETCS v úsecích Přerov - Česká Třebová a Český Brod - Praha-Běchovice - Praha-Uhříněves," uvedla Nela Friebová.
(čtk)
Foto: Správa železnic