Výroční zasedání ACRI

Nástin nového zákona by měl být do konce příštího roku

Do konce příštího roku by měl být dokončen věcný záměr zákona o provozování dráhy a drážní dopravy, který nahradí současný zákon o drahách z roku 1994. Dosavadní norma má totiž celou řadu nedostatků závažných do té míry, že není možná jeho pouhá novelizace. Na výročním setkání Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) to minulý týden řekl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.

Podle náměstka není nyní možné předvídat, jaké bude konkrétní znění nového zákona, upravit je nutné například vzájemný vztah dopravců a provozovatele dopravní infrastruktury či postavení Drážního úřadu jako regulátora železniční dopravy. „Dovedu si představit, že by se měla posílit role tohoto úřadu,“ prohlásil Ivo Vykydal. Dalšími úkoly, které čekají českou železnici v nejbližší době, je reakce na rozhodnutí evropských orgánů, zejména pokud jde o revizi prvního železničního balíčku a rozvoj trans-evropských železničních koridorů. „Česká republika se chce aktivně zapojit do budování vysokorychlostních koridorů, prvním krokem bude modernizace části stávajících tratí na rychlost 200 km/hod., druhým pak výstavba nových úseků vysokorychlostních tratí po roce 2020,“ pokračoval Ivo Vykydal.

V oblasti železniční nákladní dopravy je podle něj prioritou státu modernizace a výstavba kapacitních nákladních koridorů. „Železnice musí být připravena na přesun nákladu ze silnice,“ řekl.

Letošek přinesl liberalizaci české železnice

Předseda představenstva ACRI Tomáš Ignačák označil letošní rok za rok liberalizace české železnice. Poté, co se v uplynulých letech konkurenci otevřela nákladní doprava a licenci na její provoz získalo celkem 52 dopravců, vstoupila letos konkurence výraznější měrou i do oblasti osobní dopravy. Tomáš Ignačák si nicméně postěžoval, že kvůli nedostatku finančních prostředků váznou investice jak do rekonstrukce a modernizace tratí, tak do obnovy vozového parku. „Chystá se nové programovací období v rámci Evropské unie, musíme udělat všechno pro získání maxima prostředků na nutné investice,“ připomněl.

Pavel Habarta pověřený řízením Správy železniční dopravní cesty v této souvislosti oznámil, že na rozdíl od letošních 11,5 miliardy Kč by mělo příští rok do železniční infrastruktury směřovat celkem 20,5 miliardy Kč. „Hodně jsme letos investovali do technologií, budeme v tom pokračovat i nadále,“ uvedl. Vyšší investice umožní i vyšší příjmy z poplatků za dopravní cestu, které budou od příštího roku vyšší.

Člen představenstva společnosti ČD Cargo Jan Vlasák uvedl, že ČD Cargo zvýší poplatky za provoz ucelených vlaků o zhruba čtyři procenta, přeprava jednotlivých zásilek zdraží zhruba o 10 až 15 procent a kombinovaná doprava bude plně závislá na individuálním jednání.

ČD Cargo chce více do Evropy

Příští rok by se podle Jana Vlasáka mělo rozhodnout o tom, kdo koupí polské železniční cargo. Ve hře je údajně stále i ČD Cargo, a to hned v závěsu za zatím favorizovanými ruskými a čínskými železnicemi. Otázkou je, jak bude pokračovat privatizace slovenského carga, kterou zřejmě výrazně pozdrží nastávající předčasné parlamentní volby na Slovensku.

ČD Cargo letos plánuje hospodaření kolem nuly, příští rok už by mělo vytvořit zisk před zdaněním kolem 370 milionů Kč.

Součástí letošního výročního zasedání ACRI bylo vyhlašování výsledků Výroční ceny ACRI pro letošní rok. V celkem devíti kategoriích uspěly například firmy CZ LOKO, Škoda Vagonka či AŽD

Praha. Tomáš Johánek

spinner