​Prezident podepsal zákon o zrušení úřadu regulujícího přístup na železnici

​Prezident podepsal zákon o zrušení úřadu regulujícího přístup na železnici

18.12. - Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), jehož hlavní náplní činnosti je regulace přístupu dopravců na železnici, bude ke konci roku zrušen. Jeho agendu převezme od příštího roku Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zákon, který úřad ruší, podepsal prezident Petr Pavel.

Zrušení úřadu má přinést úsporu státu i zjednodušení úředních úkonů. Ministr dopravy Martin Kupka již dříve ujistil, že nezávislost rozhodování v přístupu k dopravní infrastruktuře ohrožena nebude. Poukazoval například na to, že předsedu dosavadního úřadu jmenovala vláda, zatímco předsedu antimonopolního úřadu jmenuje prezident na návrh vlády.

Jmenováním šéfa ÚPDI se nedávno zabýval soud. Rozhodl, že ministr Kupka letos v únoru nezákonně zrušil jmenování šéfa ÚPDI Pavla Kodyma, uvedly Seznam Zprávy. Ministr tak učinil poté, co Kodym upozornil Evropskou komisi (EK), že se stát chystá podle jeho názoru nezákonně poslat Českým drahám miliardy korun a zvýhodnit je tak proti ostatním dopravcům. Kupka původně navrhl opětovné jmenování Kodyma do čela ÚPDI. V den, kdy to měla vláda potvrdit, se ale podle serveru dozvěděl o zaslání stanoviska EK. Poté nechal návrh na jmenování Kodyma skartovat, takže se na program vlády již nedostal, napsaly Seznam Zprávy. O týden později pak ministr předložil návrh na zrušení úřadu.

Kupka tvrdí, že se nejednalo o mstu a cílem byla úspora. Zrušení úřadu podle něj s Kodymem nesouvisí a bylo dlouho plánovanou záležitostí. Po verdiktu soudu ministerstvo uvedlo, že rozhodnutí soudu nenařizuje vládě jmenovat Kodyma do funkce ředitele ÚPDI. "Soud pouze konstatoval, že ministerstvo dopravy mělo předložit původní materiál na vládu, ve kterém navrhuje jmenovat ředitele úřadu. Samotné rozhodnutí v této věci ovšem soud nepředjímá," napsalo ministerstvo dopravy.

Úřad vznikl před šesti lety v reakci na otevření železničního trhu. Jeho úkolem je hlídat rovný přístup při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či posuzovat případnou ochranu spojů objednaných a financovaných z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starosti má také dozor nad nediskriminačním přístupem k letecké infrastruktuře.

Podle zprávy o činnosti v loňském roce zaměstnával úřad 23 lidí. Ministerstvo počítá se zrušením šesti míst, jde o podpůrná místa a pozice spojené s vedením úřadu. Zbývajících 17 odborných zaměstnanců se přesune na ÚOHS, znamenat to má úsporu šesti milionů korun ročně.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner