​Součástí sbírky divize Oldtimer značky Volkswagen Užitkové vozy je drezína Bulli

​Součástí sbírky divize Oldtimer značky Volkswagen Užitkové vozy je drezína Bulli

29.5. - Specialisté z Oldtimer oddělení značky, kteří pečují o historická vozidla značky Volkswagen Užitkové vozy, nalezli další poklad jménem Bulli. Po ohromující „polopásové lišce“, terénním vozidle Bulli se čtyřmi nápravami a pásovým pohonem dvou zadních náprav, představují nyní svého nejnovějšího automobilového jednorožce: vozidlo Bulli z roku 1955 upravené na drezínu, jemuž se v žargonu říká také „Klv-20“. Kombinace slov „bus“ a „železnice“ obvykle vyvolává představu nasazení autobusů jako náhrady železniční přepravy. Ale tento VW Bus, byť je to neuvěřitelné, jezdí po kolejích. Oldtimer divize ukáže toto neobvyklé vozidlo všem fanouškům na první akci „Bulli & Coffee“, která se uskuteční 2. června 2024 v Hannoveru u příležitosti Mezinárodního dne modelu VW Bus.

Píše se rok 1954. Deutsche Bundesbahn (DB) stojí před výzvou v podobě nákupu nových kompaktních služebních kolejových vozidel. A místo vývoje zcela nového vozidla se rozhodnou pro kombinaci mnohostranně využitelného modelu Volkswagen Transporter s železničním podvozkem.

Výrobou „malého vozu se spalovacím motorem“, zkráceně Klv-20 („Kleinwagen mit Verbrennungsmotor“), byly pověřeny dvě firmy. Společnosti Martin Beilhack (z Rosenheimu) a Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth přestavěly během jednoho roku po 15 vozech pro železniční provoz. Vozidlo ze sbírky Oldtimer divize bylo vyrobeno firmou Beilhack.

Hlavním účelem nasazení těchto kolejových vozidel Bulli byly inspekční jízdy a realizace oprav v rámci údržby a obnovy železničních objektů a signalizačních zařízení. Vozidla Klv-20 byla vyřazována z provozu až v 70. letech 20. století. Dodnes se dochovalo jen několik těchto vozidel, která jsou skutečně provozuschopná a v tak dobrém stavu, jako je Klv-20 s číslem podvozku 20-5011 ze sbírky Oldtimer oddělení značky Volkswagen Užitkové vozy.

Vozidlo Klv-20 je tvořeno v podstatě třemi komponenty: karoserií T1 Kombi, průmyslovým motorem Volkswagen o výkonu 21 kW (28 k) a podvozkem s hydraulickým zdvihacím a otáčecím zařízením. Díky tomuto zařízení dokázala jedna osoba vůz Klv-20 na místě zdvihnout a otočit, aby se vozidlo nemuselo do výchozí stanice vracet na zpětný chod. Kompaktní kolejové vozidlo tak bylo možné používat velmi flexibilně.

Kvůli souladu s železničními předpisy pro speciální vozidla byly světlomety a zadní svítilny demontovány, otvory zakryty plechem a místo nich na nových místech namontovány standardní svítilny předepsané pro železniční dopravu vpředu (2x bílé) a vzadu (1x červené).

Vozidlo Klv-20 ze sbírky Oldtimer divize zamířilo za svým prvním pracovním nasazením do bavorského Plattlingu, kde sloužilo v depu, a později jezdilo pro správu signalizačních zařízení v Plattlingu. Po svém vyřazení ze služby v 70. letech minulého století nalezla drezína nový domov ve Falci. V roce 1988 ji získal sběratel železničních vozidel z Hesenska. V současnosti je „kolejový Bulli“ součástí sbírky Oldtimer oddělení značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru.

(lan)

Foto: Volkswagen Užitkové vozy

spinner