Plán na spojení SŽDC a ČD

Soukromí dopravci si hodlají stěžovat u Evropské komise

Soukromí dopravci si hodlají stěžovat u Evropské komise

Pokud se v České republice skutečně opět spojí dopravce (České dráhy) a správce železniční infrastruktury (Správa železniční dopravní cesty), obrátí se čeští soukromí železniční dopravci zastupovaní Sdružením železničních společností (SŽS) na Evropskou komisi. Vytvoření holdingu je podle jejich představitelů v přímém rozporu s již existující či připravovanou legislativou Evropské unie.

Rozsáhlý scénář připravovaných změn pro vznik železničního holdingu si už vyslechli odboráři i vedení ministerstva dopravy, Českých drah a SŽDC. Do konce letošního roku by měl být návrh vzniku holdingu předložen vládě.

Soukromí dopravci tvrdí, že vznik holdingu pro ně může být až likvidační. Nelíbí se jim ani odložení převodu zaměstnanců řízení provozu z Českých drah pod SŽDC a požadují zvýšení samostatnosti správy kolejí na Českých drahách. Podle SŽS je český železniční trh jedním z nejzaostalejších v Evropě.

Cílem Evropské unie je co možná nejotevřenější trh bez překážek a regulí a české ministerstvo dopravy se svými návrhy proti tomuto trendu vystupuje, uvedli soukromí dopravci. Evropské komisi proto hodlají zaslat dotaz, zda je postup české vlády správný a zda je záměr na vytvoření holdingu v souladu s evropskou legislativou.

Ministerstvo s Evropskou unií vyjednává podmínky Ministerstvo dopravy se vznikem holdingové struktury počítá a v současnosti hledá konsenzus s Evropskou unií. „Je potřeba najít takový model, který by nikoho nediskriminoval a zároveň neodporoval žádnému právnímu pořádku,“ řekl mluvčí úřadu Jakub Ptačinský.

Podle mluvčího však uvažovaný holding nevznikne dříve, než bude dokončeno oddělení řízení dopravní cesty od majoritního dopravce. Poté bude následovat období zvyšování efektivity železniční dopravy, které se nevyhne ani propouštění zaměstnanců Českých drah, a teprve po třech až pěti letech bude možné uvažovat o vzniku holdingové struktury.

Odklad převodu zhruba 9500 zaměstnanců, jako jsou výpravčí a signalisté, z Českých drah do SŽDC o dva měsíce na 1. září byl podle něj nutný, protože nebyly dojednané sociální podmínky a služební benefity, které by SŽDC svým novým zaměstnancům měla poskytovat. Provozovatelé soukromých železnic se však obávají toho, že odklad je jen důkazem toho, že k oddělení řízení provozu od Českých drah není dostatečná politická vůle.

„Je nepřijatelné, aby jeden z dopravců řídil provoz ostatních dopravců,“ zhodnotil návrh ministerstva ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt. „Nikdo nám zatím nevysvětlil, jaké jsou výhody holdingu,“ řekl dále.

RegioJet plánuje od září provozovat dálkové železniční spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle Jiřího Schmidta je model propojování majoritního dopravce a správce dopravní cesty přežitý, Evropská unie ho nedoporučuje a v případě holdingu přímo zakazuje.

Vláda České dráhy a SŽDC oddělila v lednu roku 2003 v zájmu snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb.

Sdružení železničních společností sdružuje menší dopravní společnosti na železnici, jako jsou například Jindřichohradecké místní dráhy, Veolia Transport a RegioJet. Majoritní dopravce České dráhy členem sdružení není.

Tomáš Johánek

spinner