SŽDC

Studie SŽDC má prověřit výhodnost budování rychlodrah

Studie SŽDC má prověřit výhodnost budování rychlodrah

Problematikou budování vysokorychlostních tratí se má zabývat studie příležitostí, na jejíž zpracování vyhlásil správce tuzemské železniční sítě – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) – veřejnou soutěž. „Materiál má sloužit jako předpoklad pro budoucí přípravu železničních tratí pro rychlosti 250 až 350 kilometrů v hodině,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. První úseky takovýchto rychlostních tratí by se v Česku mohly objevit nejdříve kolem roku 2030.

Studie příležitostí má vybrat nejvhodnější řešení s ohledem na množství finančních prostředků, které by bylo možné na vybudování rychlých spojení použít, a zároveň i zhodnotit společenský zájem na jejich vybudování, uvedla SŽDC. Má tak předcházet dalším studiím, jako jsou studie proveditelnosti a konkrétní projektové záměry. Samotná studie příležitostí, na kterou správa železnic plánuje podle předběžného odhadu utratit 20 milionů Kč, by měla být hotová do dvou let po podepsání smlouvy.

Spolu s touto zakázkou plánuje SŽDC v nejbližších dnech vypsat druhý tendr na vypracování technicko-provozní studie. Ta se bude zabývat problematikou zapojení uvažované výstavby rychlostních spojení do tuzemské legislativy a dalších předpisů, jako jsou normy a předpisy SŽDC. K ní má dále ve druhé polovině letošního roku přibýt třetí studie zabývající se organizací a řízením budoucích rychlých spojení. „Příprava konkrétních projektů na stavbu rychlostních železnic pak bude následovat po případném souhlasu vlády,“ doplnil Jakub Ptačinský. Zprovoznění prvních vysokorychlostních tratí v takovém případě lze podle něj očekávat do roku 2030. Celý úsek vysokorychlostní tratě mezi oběma největšími českými městy Prahou a Brnem může být zprovozněn v rozmezí roků 2035 až 2040.

(čtk)

spinner