Systém ATO od Škoda Group nabízí zlepšení služeb na železnici i rychlou návratnost investic

Systém ATO od Škoda Group nabízí zlepšení služeb na železnici i rychlou návratnost investic

14.6. - Až 15 procent - to je úspora energie, které lze dosáhnout použitím systému automatického vedení vlaku (ATO) od Škoda Group v provozu. Technologie optimalizuje provozní náklady a zajišťuje lepší dodržování jízdních řádů, čímž zvyšuje celkovou kvalitu služeb. Díky úsporám při provozu se dopravním společnostem investice do ATO vrátí do tří let. Doprava se navíc stává šetrnější k životnímu prostředí, bezpečnější a plynulejší v každodenním provozu. Škoda Group představila první výsledky svého systému ATO nasazeného na elektrických jednotkách v Lotyšsku v rámci tiskové konference na veletrhu Rail Business Days v Ostravě.

„Provozovatelé hledají způsoby, jak optimalizovat spotřebu energie v rozsáhlých železničních sítích. Náš systém ATO dokáže v reálném čase reagovat na aktuální situaci na trase a minimalizovat tak energetické ztráty. Technologii dlouhodobě testujeme a máme nasazenou na jednotkách Škoda 16Ev v Lotyšsku a výsledky, které ze zkoušek máme, jsou velmi příznivé. I přes náročné klimatické podmínky na severu Evropy jsme díky ATO schopní generovat úsporu energie blížící se 12 procentům,“ řekl Matouš Pokorný, Software Development Team Leader – Autonomy ve Škoda Group.

Systém ATO automatizuje řízení vlaků tím, že pomáhá strojvedoucím a plánuje jízdy s důrazem na jízdní řád a úsporu energie. V režimu automatického provozu reguluje rychlost podle zadané hodnoty, stabilizuje rychlost pomocí informací o výškovém profilu trati, reguluje brzdění při změnách rychlostních limitů a zastavuje pomocí dynamicky generovaného brzdného profilu. K tomu je zapotřebí přesná lokalizace vlaku, která se spoléhá na vlastní odometrii a informace o poloze z vícepásmového GNSS. Systém nevyžaduje zásah do infrastruktury kolejí ani přidání balíz.

Systém ATO od Škoda Group je na základě řady analýz schopen dosáhnout úspory mezi 5 a 15 procenty, která závisí na faktorech, jakou jsou klimatické podmínky nebo třeba terénní profil trati a rozložení zastávek. Škodovka ho nasadila na elektrických jednotkách Škoda 16Ev dodávaných do Lotyšska. Testy na těchto jednotkách ukázaly, že ve srovnání s jízdami bez využití systému ATO úspora dosahovala téměř 12 procent, a to v závislosti na výskytu mimořádných a nepředvídatelných situací na železnici. Toto digitální řešení je možné nasazovat na všechna vozidla vybavena moderním zabezpečovacím systémem.

(pav)

Foto: Škoda Group

spinner