​Systém ETCS u Leo Express funguje bez poruch, na přejezdu zasáhl společně se strojvedoucím

​Systém ETCS u Leo Express funguje bez poruch, na přejezdu zasáhl společně se strojvedoucím

10.2. - Od nového roku je v Česku v ostrém provozu evropský vlakový zabezpečovač ETCS, moderní systém, který minimalizuje riziko nehod a zajišťuje tak maximální bezpečnost a efektivitu na železnici. Po prvním měsíci funguje systém od firmy CAF bez poruch, a to i za nízkých teplot. Všichni strojvedoucí byli včas proškoleni na jeho používání. Dochází-li k výpadkům, jsou na straně infrastruktury. Mobilní část ETCS u Leo Express ukázala svou funkčnost, když zareagovala na náhlou změnu návěstního znaku způsobenou překážkou na trati ve chvíli, kdy ji zpozoroval také strojvedoucí a použil rychlobrzdu.

ETCS pomocí digitální technologie průběžně sleduje pohyb vlaků, přenáší informace přímo do kabiny strojvedoucího a automaticky zasahuje, pokud by došlo k překročení povolené rychlosti, projetí návěstidla nebo ohrožení bezpečnosti.

“Včera (3. 2. – pozn. red.) jsme u Leo Express zaznamenali situaci, kdy strojvedoucí použil kvůli překážce na přejezdu rychlobrzdu a perfektně zareagovalo také naše mobilní ETCS. Díky rychlé reakci strojvedoucího i systému nebyli cestující ohroženi a vlak bezpečně zastavil,” řekl Martin Sumara, vedoucí vlakového provozu Leo Express, a dodal: “Zároveň jsme neměli problémy s výpadky mobilní části systému od firmy CAF, který je nainstalován na našich jednotkách. Za to patří díky jak výrobci, tak firmě AŽD Praha, která prováděla jeho instalaci.”

Leo Express vede evidenci všech stavů poruch ETCS, které se ale v jeho případě objevují pouze na traťové části systému, tedy na straně infrastruktury. Tato část sbírá informace o pohybu vlaků a zasílá je do mobilní části nainstalované přímo na vlacích. Na straně infrastruktury byly zaznamenány dva výpadky signálu, a to v posledních čtrnácti dnech.

Aby nedocházelo k ovlivnění systému vlivem námraz, provedl Leo Express nástřik Dopplerova radaru, který je součástí systému ETCS a měří přesnou rychlost a polohu vlaku, nanomateriálem. I přes teploty pod bodem mrazu díky tomu nezaznamenal na této části systému žádnou poruchu.

Všichni strojvedoucí Leo Express byli včas a řádně proškoleni k využívání systému ETCS, a to bezprostředně po jeho instalaci. Dopravce se soustředí na pravidelné a důkladné školení strojvedoucích.

ETCS ze Španělska

Vlaky Leo Express jsou osazeny mobilní části ETCS od španělské společnosti CAF, která se specializuje na výrobu vlaků, včetně těch s upravitelným rozchodem kol, či vlakových komponent, jako je právě ETCS. Úpravy na celkem pěti jednotkách Stadler Flirt provedla společnost AŽD Praha. Celková hodnota investice do ETCS činí 119 milionů korun. Na první jednotce začaly práce na konci září 2023 a všechny jednotky byly osazeny do prosince 2024.

Výhodami ETCS je automatická kontrola dodržování rychlostních limitů a snížení rizika lidských chyb, zejména přehlédnutí návěstidel. Zabraňuje totiž projetí návěstidla na červenou a nadměrnému překročení rychlosti.

(lan)

Ilustrační foto: Leo Express

spinner