​Ukrajinští zemědělci se obávají, že zdražení na železnici sníží osevní plochy

​Ukrajinští zemědělci se obávají, že zdražení na železnici sníží osevní plochy

20.11. - Ukrajinská státní železniční společnost Ukrzaliznycja má v úmyslu o dalších 20 procent zvýšit poplatek za nákladní dopravu, což se týká zejména obilí. Ukrajinský zemědělský svaz UGA se obává, že takový krok v zemi v příštím roce povede k výraznému snížení osevních ploch. Státní železnice poplatky naposledy zvýšila loni v červnu, a to o 70 procent. Informovala o tom agentura Reuters.

Svaz UGA tvrdí, že zvýšení přepravních tarifů povede ke zvýšeným ztrátám pro zemědělce, k dalšímu snížení osevních ploch a k poklesu vývozu. Železnice uvedla, že zvýšení tarifů je nezbytné, aby se firma dostala ze ztrát a hospodařila alespoň vyrovnaně.

V důsledku ruské invaze z února loňského roku přišla Ukrajina až o 30 procent osevních ploch. Blokáda velkých černomořských přístavů pak zvýšila náklady na logistiku a pěstování téměř všech plodin se stalo nerentabilním.

"Zvýšení tarifů pro nákladní železniční dopravu a růst nákladů na používání vagonů způsobí zemědělcům ještě větší ztráty a sníží oseté plochy pro sklizeň v roce 2024," uvedl svaz UGA. "V době, kdy je export obilovin a olejnin jedním z hlavních zdrojů devizových příjmů země, snížení plochy oseté těmito plodinami automaticky znamená pokles exportu a devizových příjmů," dodal.

Zemědělský svaz také uvedl, že ztráty v zemědělství v důsledku snížení produkce, blokády přístavů a vyšších cen vstupů se odhadují na více než 25 miliard dolarů (přes 560 miliard Kč). Finanční a logistické potíže už snížily osevní plochu klíčové ozimé pšenice určené na export a domácí spotřebu ozimé pšenice zhruba na čtyři miliony hektarů ze 4,5 milionu hektarů loni.

Vláda uvedla, že sklizeň v příštím roce už podle dosavadních očekávání klesne na 18 až 20 milionů tun z více než 22 milionů tun v letošním roce. Svazy producentů také uvedly, že zemědělci by mohli v příštím roce snížit plochu osetou kukuřicí a ječmenem.

Ukrajinské státní dráhy minulý týden ve středu oznámily, že kvůli opravám omezily dodávky obilí do Oděsy, jednoho z klíčových černomořských přístavů na Ukrajině. "Ukrzaliznycja začala opravovat železniční infrastrukturu na své síti, což brání pohybu nákladních vlaků do přístavů v Oděské oblasti," uvedl na facebooku zástupce ředitele obchodního oddělení železnic Valerij Tkačov. Kdy budou omezení zrušena, společnost neuvedla.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj minulý týden v úterý uvedl, že vývoz z Ukrajiny přes alternativní černomořský koridor pro námořní dopravu dosáhl od zahájení provozu letos v srpnu téměř čtyř milionů tun. V nákladu na trase, která vede podél jihozápadního černomořského pobřeží do rumunských teritoriálních vod a dál do Turecka, převládá obilí a další potravinářské produkty.

Ukrajina tradičně využívá své černomořské přístavy v Oděské oblasti k vývozu potravin, kovů a dalších komodit.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner