27. prosince 2011
Cílem projektu TLIGS (Train Logistic and Integration GNSS System) je zvýšit bezpečnost železniční dopravy sjednocením subsystémů evidujících infrastrukturu, vozidla i personál. Systém s prvky RFID (radiofrekvenční identifikace) vytváří komunikační celek ekonomicky efektivnější než stávající kabelové spojení.
Společné dílo čtyř společností – Immobiliser Central Europe, Eurosignal (dceřiná společnost AŽD Praha), COMINFO a VPRON – letos uspělo v mezinárodní soutěži European Satellite Navigaton Competition 2011.
TLGIS dokáže sledovat celistvost vlaku, jeho rychlost i polohu a komunikuje s železniční infrastrukturou. „Pro lepší představu lze systém přirovnat k podobnému principu, jakým fungují bezpečnostní rámy v obchodech, které odhalí zloděje zboží. I ty využívají elektronické čipy ukryté ve výrobcích na bázi RFID,“ řekl ředitel společnosti Eurosignal Vladimír Kampík.
TLIGS může být velmi dobře využit i v logistice pro přepravu nebezpečného nákladu. Lze jím sledovat každý jednotlivý vagon, zda opravdu směřuje na místo určení nebo se z trasy vychýlil. „Jde o první systém na světě, který počítá i s lidským faktorem. Dokáže například lokalizovat a identifikovat železniční personál. Dá se tak například po mimořádné události zpětně zjistit, kdo se kde pohyboval. Lze tak přesně dohledat, zda odpovědní zaměstnanci skutečně byli na pracovišti,“ dodali Jaroslav Jansa a Stanislav Srb z Eurosignalu.
Každý vagon dostane svůj čip
Cílem celého projektu je sjednocení dosud roztříštěných subsystémů pro sledování vlaků. Každý vagon je vybaven čipem RFID (radiofrekvenční identifikace), který kromě vzájemné pozemní komunikace komunikuje s vyššími vrstvami zabezpečovacího zařízení a využívá nového navigačního systému Galileo.
Mezinárodní soutěž European Satellite Navigation Competition (ESNC) – dříve známá jako Galileo Masters – je zaměřena na ideové návrhy a projekty týkající se využití družicových navigačních systémů v nejrůznějších oblastech lidské činnosti.
Tomáš Johánek