Modernizace železničních koridorů

Začala modernizace trati mezi Rokycany a Plzní

Začala modernizace trati mezi Rokycany a Plzní

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájila důležitou modernizaci trati mezi Rokycany a Plzní. Ta je součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního třetího tranzitního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na státní hranici s Německem. Po dokončení modernizace celé tratě mezi hlavním městem a Plzní by cesta vlakem měla trvat méně než jednu hodinu.

Přípravnou dokumentaci a projekt stavby zpracovala společnost SUDOP Praha. Realizaci pak provede za 3,9 miliardy Kč Sdružení MTS + SBT – MTÚ Rokycany – Plzeň, kde vedoucím účastníkem je Metrostav, a. s., a členem Subterra, a. s. „Modernizace by měla přinést zkrácení jízdní doby vlaků a zvýšení bezpečnosti železničního provozu. Současně dojde ke zvýšení komfortu pro cestující a k dosažení maximální traťové rychlosti až 60 km/h. Ve výhledu pak ve zhruba čtyřkilometrovém úseku uvažujeme s rychlostí až 200 km/h,“ popsal budoucí tvář trati generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Postaví se nová trať s tunelem Ejpovice

Stavba řeší modernizaci tratě vedené z Rokycan až k zastávce Ejpovice převážně po stávajícím drážním tělese. Mezi Ejpovicemi a zastávkou Plzeň-Doubravka je pak řešena přeložka trati zcela mimo stávající trasu, trať bude míjet stanici Chrást u Plzně. Přeložka je vedena ve shodě s výhledovou polohou vysokorychlostní tratě (VRT) po nových pozemcích a pod terénními útvary Homolka a Chlum zamíří do tunelu Ejpovice. Jedná se o tunel se dvěma jednokolejnými tubusy. Od zastávky Plzeň-Doubravka do plzeňského hlavního nádraží se pak využije stávající trasa trati. Napojení koridoru směrem do stanice Chrást u Plzně bude zachováno jako jednokolejné, odbočení bude provedeno z nově vybudované stanice Ejpovice. Navrženým směrovým a výškovým vedením trasy se podařilo dosáhnout v úseku Rokycany – Ejpovice traťové rychlosti 120 km/h a na přeložce z Ejpovic 160 km/h. „Prioritním cílem je dosáhnout jízdní doby mezi Prahou a Plzní pod jednu hodinu,“ upozornil Jiří Kolář. V samotném úseku Rokycany – Plzeň se předpokládá oproti stávajícímu stavu časová úspora pro rychlíkové a spěšné spoje přibližně devět minut.

Provoz bude řídit centrální dispečer z Prahy

„Stěžejní záležitostí je výstavba tunelu Ejpovice se dvěma jednokolejnými tubusy propojenými mezi sebou spojovacími chodbami. Délka obou jednokolejných tunelů od východního vjezdového portálu k západnímu výjezdovému portálu činí zhruba 4150 metrů,“ přiblížil nejzajímavější prvky celé modernizace ředitel Jiří Kolář. Délka stávající trati se tím podle něj zkrátí o více než šest kilometrů. V rámci stavby se rovněž postaví nové nebo zrekonstruují stávající mosty a propustky, vystaví protihlukové stěny a zmodernizuje zabezpečovací zařízení. Předpokládá se, že provoz bude řízen dis-pečerem ze stanice Rokycany, v budoucnosti pak z centrálního pracoviště v Praze. Finanční prostředky pro tento projekt poskytl z národních zdrojů Státní fond dopravní infrastruktury, rozhodující část by měla být na základě žádosti o spolufinancování poskytnuta Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Předpokládaný příspěvek Evropské unie může dosáhnout až 77,06 procenta způsobilých nákladů.

Tomáš Johánek

spinner