SŽDC

Železnici čeká příští rok nebývalý stavební boom

Železnici čeká příští rok nebývalý stavební boom

Rekonstrukce české železnice bude v příštím roce probíhat v ještě větším rozsahu než dosud. Výsledkem bude pohodlnější cestování na desítkách kilometrů nových tratí po celé republice. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) hodlá během jediného roku investovat mnoho miliard Kč nejen do koridorových tratí, ale také do důležitých železničních uzlů a regionálních drah.

„Ve srovnání s posledními roky zadáváme nebo připravujeme k zadání mnohem vyšší množství investičních akcí,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Jak upozornil, daní za zlepšování parametrů řady tratí budou rozsáhlé výluky, se kterými se bude muset vypořádat nejen správce kolejí, ale také jednotliví dopravci. Pokračovat bude zejména přestavba 4. koridoru z Prahy na jih Čech. Na již probíhající modernizace mezi Táborem a Sudoměřicemi u Tábora a Veselím nad Lužnicí a Horusicemi navážou práce v části z Veselí do Soběslavi a z Horusic do Ševětína. Na všech uvedených úsecích přibude potřebná druhá kolej, zcela novou podobu získají železniční stanice Veselí nad Lužnicí a Soběslav. Po dokončení celé jižní větve koridoru by se měla jízdní doba vlaků z Prahy do Českých Budějovic zkrátit na 90 minut.

Rekonstruovat se budou stanice i regionální tratě

Železnice se ale příští rok začne měnit i na dalších místech. V Českém Těšíně například odstartuje přestavba železniční stanice a jejího napojení na vedlejší traťové úseky. Kompletní rekonstrukce se pak dočká stanice ve Strakonicích. Její součástí budou i nová ostrovní nástupiště, podchody a další novinky. K lepšímu se promění také regionální tratě z Českých Budějovic do Volar a z Liberce do Tanvaldu. Předzvěstí připravované modernizace traťového úseku Praha hl. n. – Praha-Hostivař bude zahájení prací v hostivařské stanici, jejichž výsledkem bude kromě jiného výstavba ostrovních nástupišť v normové výšce 550 milimetrů nad kolejnicí, která propojí nový podchod s výtahy. Obyvatelé západních Čech se mohou těšit na lepší cestování přes významný železniční uzel v Plzni, kde se stavbaři v příštím roce zaměří zejména na pražskou část tamního hlavního nádraží.

Provoz na třetině českých tratí se bude řídit z Prahy

Investice půjdou také do tratě spojující dvě největší východočeská centra – Pardubice a Hradec Králové. Výsledkem bude nejen druhá kolej mezi stanicemi Stéblová a Opatovice nad Labem, což výrazně zkapacitní dosud jednokolejnou frekventovanou trať, ale současně zde dojde i k podstatnému zvýšení traťové rychlosti. Méně viditelným, ale o to důležitějším stavebním počinem bude vybudování objektu Centrálního dispečer-ského pracoviště Praha, odkud se bude během několika následujících let dálkově řídit provoz na přibližně třetině železničních tratí v Čechách.

(PR)

Významné stavby SŽDC v roce 2014

  • Modernizace trati Veselí n. L. – Tábor – II. část: úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora 1. etapa: Veselí n. L. – Soběslav: Předpokládané celkové investiční náklady: 1,55 miliardy Kč, stavba obsahuje zdvoukolejnění úseku Veselí n. L. – Soběslav, rekonstrukci žst. Soběslav.
  • Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí: 1. část, Ševětín-Horusice, předpokládané celkové investiční náklady: jedna miliarda Kč. Předmětem stavby je zdvoukolejnění daného úseku včetně lokální přeložky (km 30,35 až 31,4) i s přemostěním stávajícího biokoridoru. Součástí je i zřízení nové napájecí stanice Neplachov.
  • Optimalizace trati Bystřice n. Olší – Český Těšín: 2. část – žst. Český Těšín, předpokládané celkové investiční náklady: 1,4 miliardy Kč. Stavba obsahuje částečnou přestavbu železniční stanice a její napojení na vedlejší traťové úseky – právě dokončovanou stavbu „Optimalizace trati Bystřice n. O. – Český Těšín“, připravované stavby „Dětmarovice – Český Těšín“ a „Frýdek-Místek – Český Těšín“ a na další odbočné jednokolejné trati do Polska a na Albrechtice u Českého Těšína.
  • Rekonstrukce staničních kolejí a výhybek v ŽST Strakonice: Předpokládané celkové investiční náklady: 741 milionů Kč; stavba řeší kompletní rekonstrukci celé stanice, vč. nových nástupišť a podchodů, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, elektrické trakce a dalšího souvisejícího zařízení.
  • Uzel Plzeň: 1. stavba – přestavba pražského zhlaví: Předpokládané celkové investiční náklady: 2,9 miliardy Kč. Náplní akce je přestavba s prodloužením nového ostrovního nástupiště v severní části kolejiště, rekonstrukce nástupišť na 550 milimetrů, vložení výhybek s poloměrem 300 metrů v dopravních kolejích, přeložka větve trianglu na poloměr 300 metrů, změna konfigurace kolejiště včetně odstranění nestandardního kolejového křížení, revitalizaci vjezdo/odjezdové skupiny na Doubravce, výstavba centrálního stavědla v trianglu, realizace východního podchodu, redukce kolejiště Lobez.
  • Optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha-hl. n.: I. část – žst. Praha-Hostivař, předpokládané celkové investiční náklady: 1,2 miliardy Kč. Stavba řeší zaústění IV. železničního koridoru do uzlu Praha. Obsahuje rekonstrukci stanice, spojenou s její peronizací, prodloužením staničních kolejí pro dálkovou dopravu, přiblížením nástupišť zastávkám MHD a s novými technologickými zařízeními.
  • Revitalizace Č. Budějovice – Volary: Předpokládané celkové investiční náklady: 1,6 miliardy Kč. Celková obnova a dosažení potřebných parametrů a zkvalitnění železniční infrastruktury, zajištění bezpečnosti na přejezdech, dispečerské řízení provozu z jednoho centra.
  • Rekonstrukce trati Liberec – Tanvald: Předpokládané celkové investiční náklady: 876 milionů Kč, rekonstrukce s cílem zajištění taktové dopravy s intervalem 30 minut se střídáním zastávkových a zrychlených vlaků požadovaných objednatelem dopravy (Liberecký kraj).
  • CDP Praha: Předpokládané celkové investiční náklady: 463,6 milionu Kč. Předmětem je objekt technologicko-administrativní budovy centrálního dispečerského pracoviště pro dálkové řízení provozu železniční sítě ČR.
  • Modernizace tratě Hradec Králové – Pardubice – Chrudim: 1. stavba zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem, Předpokládané celkové investiční náklady: 998 milionů Kč. Účelem stavby „Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem“ je vybudovat v celém úseku druhou traťovou kolej a rekonstruovat kolej stávající s cílem dosažení traťové rychlosti 160 km/h i pro klasické soupravy jedoucí s nedostatkem převýšení do 100 milimetrů.
spinner