25. dubna 2016
Železniční průmysl patří ke stabilním pilířům české ekonomiky a nejinak tomu bylo v uplynulém roce. Výsledky podniků českého železničního průmyslu za rok 2015 potvrdily trend předcházejících let: růst exportu a jeho podílu na celkových tržbách. Jak zaznělo na valné hromadě ACRI, která se uskutečnila v úterý 22. března 2016, stabilita odvětví se projevila také v zaměstnanosti – i přes vyšší efektivitu a restrukturalizaci se počet pracovníků zvýšil na 21 tisíc zaměstnanců.
„Pro letošní rok chceme jako ACRI naplnit mimo jiné následující cíle – implementaci legislativy čtvrtého železničního balíčku v rámci odborné pracovní skupiny, čerpání finančních prostředků z Evropské unie, rekodifikaci zákona o drahách a podporu projektů vědy a výzkumu,“ uvedl předseda předsednictva ACRI Tomáš Ignačák. Ke stabilním výsledkům odvětví aktivně napomohla svou činností i samotná ACRI. Mezi nejvýznamnější milníky a pozitiva loňského roku patří především úspěšné realizace několika akcí: společné prezentace na mezinárodních veletrzích, Žofínského fóra na téma železniční doprava a vydání publikace Dvě století českého železničního průmyslu. Generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská vyhlásila na valné hromadě další ročník Výročních cen ACRI. Ty se vyhlašují jednou za dva roky, letošní ročník se uskuteční pod záštitou MPO.
Počítá se s podporou výzkumu
Druhá část valné hromady patřila vystoupení hostů. Náměstek místopředsedy vlády pro řízení Sekce pro vědu, výzkum a inovace a místopředseda Rady pro výzkum, vývoj a ino-vace Arnošt Marks seznámil účast-níky valné hromady ACRI s Národní politikou výzkumu, vývoje a inovací, kterou schválila v únoru letošního roku česká vláda. „Mezi vytipovaná podporovaná odvětví patří i železniční průmysl. Vůbec poprvé se do přípravy vědní politiky přizve soukromý sektor a i na základě jeho připomínek se nastavuje budoucí systém. Uvítáme aktivní přístup všech firem ACRI,“ vysvětlil Arnošt Marks a dodal: „Klíčové není totálně přesné zaměření priorit, ale možnost měnit priority podle vývoje. Předcházející dokumenty byly statické, zvolili jsme variantu mířit do přesnějších terčů, ale pohyblivých.“ Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář naznačil, jak se úřad připravuje na plánované změny s tím, že Drážní úřad chce být neopomenutelným a hlavním hráčem ve schvalování a chce být partnerem pro Evropskou železniční agenturu.
Obnova vozidel na českých kolejích bude pokračovat
Zástupce Českých drah Jiří Ješeta informoval o stavu modernizace vozidel ČD: „Máme v součtu stovky vozidel, která jsou modernizovaná nebo zcela nová. Drobné riziko stávajícího stavu je, že se nové projekty připravují pomalu, dostáváme se do časového skluzu a na příští a přespříští rok nemáme rozdělané projekty. Nechceme ztratit status národního dopravce, který modernizuje a má kvalitní nabídku,“ řekl Jiří Ješeta. Státní tajemník ministerstva dopravy Tomáš Čoček konstatoval, že se řeší navýšení prostředků na obnovu vozového parku na železnici. Ministerstvo dopravy avizuje 20 miliard Kč, ale požadavky krajů jsou vyšší. Diskutuje se o modelu nákupu, schválený program počítá s dotací dopravci, dotací objednateli, a vozidla plánuje nakupovat i ministerstvo dopravy. Do druhé výzvy se přihlásila SŽDC, velký projekt připravují také ČD. „Uvidíme, jak to Evropská komise posoudí. Letos je to 65 miliard korun, v příštích letech bychom chtěli stabilizovat na 80 miliardách. Když budeme mít projekty, navýšení národních prostředků si obhájíme,“ dodal státní tajemník.
Tomáš Johánek