Zeptali jsme

Zeptali jsme se Ing. Petra Kroči, ředitele marketingu OLTIS Group

Zeptali jsme se Ing. Petra Kroči, ředitele marketingu OLTIS Group

„Co si OLTIS Group slibuje od programu Shift2Rail, jaký je podle vás obecně význam tohoto programu?“

„To hlavní pro nás je možnost být přímo součástí dnešní špičky evropského železničního výzkumu na nejbližší dekádu, bereme-li v úvahu konec řešení projektů zahajovaných až za sedm let. Samozřejmě využijeme spolufinancování vlastního plánovaného výzkumu a vývoje, protože očekáváme, že některá naše současná řešení v informačních technologiích prosadíme v rámci Shift2Rail v dalších zemích Evropy. V neposlední řadě se zapojíme i do řešení projektů v rámci mezinárodních konsorcií, jejichž součástí bychom bez Shift2Rail nikdy nebyli. Co bychom chtěli prosadit, je uplatnění výsledků řešení projektů vyvinutých v Shift2Rail a jejich realizaci do praxe v zemích střední Evropy, protože si myslíme, že pokroková řešení a systémy na železnici financované z prostředků EU by neměly zůstat jen v západních zemích. Největší význam programu Shift2Rail vidím v tom, že se nebude jednat jen o oddělené projekty končící doposud často jako studie v šuplíku, ale o konkrétní výsledky a pilotně ověřené technologie s vizí vývoje systémů na 7 až 10 let a průběžně také přímo uplatněné na trhu, respektive v provozu.

„Jak předpokládáte, že se OLTIS GROUP do programu konkrétně zapojí?“

„Již na samotném začátku si můžeme říct, že jsme si splnili naše cíle tím, že se OLTIS dostal mezi přední evropské firmy železničního průmyslu a jako první česká firma v rámci UNIFE pronikl mezi zakladatele iniciativy Shift2Rail. Tím jsme ostatním ukázali, jak i malá firma se může stát významným a uznávaným partnerem velkých nadnárodních korporací. Do budoucna předpokládáme, že budeme schopni pomoci a umožnit zapojit se do projektů společnostem z takových členských zemí EU jako jsou země Visegrádu, Pobaltí a Balkánu. Co se týká konkrétně obsahu řešení, budeme mít na starosti a povedeme projekty a konkrétní technologické demonstrátory (TD) v obou inovačních programech (IP), které jsou blízké zaměření naší společnosti, tedy v IP4 pro osobní dopravu – TD4 Trip Tracker, a v IP5 pro nákladní dopravu – TD2 Operation and Access.“

„Jak se OLTIS Group nyní zapojuje do výzkumu a vývoje v oblasti železničního průmyslu v Evropě?

„Již od roku 2002 aktivně působíme v řadě mezinárodních projektů programu EUREKA pro tržně orientovaný výzkum a vývoj, kde přístup k vědě a výzkumu je opačný, tedy bottom-up. Konkrétní projekty mezinárodní spolupráce jsou zde totiž navrhovány přímo na úrovni, kde vzniká jejich tržní poptávka. Členství v asociaci evropského železničního průmyslu UNIFE od roku 2009 nám umožnilo postupně se zapojit také do projektů 7. rámcového programu EU. Konkrétně jsme nyní řešiteli projektů D-RAIL (prevence vykolejení v nákladním železničním provozu), MERLIN (energetická efektivnost a snížení spotřeby energie) a CAPACITY4RAIL (vývoj nových železničních technologií pro zvýšení kapacity do roku 2050). Odtud byl jen krůček k programu Horizon 2020 a k Shift2Rail, kde jsme se podíleli téměř od samého počátku na tvorbě jak programových cílů iniciativy, tak cílů technických. V nedávné době naším nemalým zapojením do projednávání připomínek a změn k textu Nařízení a nyní naší aktivní účastí v řídícím výboru Shift2Rail se již připravujeme pro budoucí vedoucí roli pro demonstraci technologických inovací v úrovni telematických aplikací jak v oblasti osobní, tak v nákladní dopravě.“

Tomáš Johánek

spinner