11. července 2022, lan
11.7. - DPD, součást největší sítě balíkové přepravy v Evropě, na základě svého nejnovějšího výzkumu E-shopper Barometer analyzovala online nákupní chování zákazníků v Evropě i v Česku. Dvě hlavní kategorie, ve kterých se výrazně lišíme od evropského průměru, jsou léky a knihy. Zatímco ve zbytku Evropy nakupovalo online lékárenské zboží pouze 30 % lidí, v Česku to byla téměř polovina - 48 %. Naopak u knih se ukazuje opačná tendence - Češi jsou s 38 % výrazně pod evropským průměrem (46 %).
V Česku i ve zbytku Evropy se umístila na vrcholu žebříčku standardně móda (54 %, 58 %), následuje obuv (52 %, 50 %) a zdraví a krása (49 %, 48 %). Již dlouhodobě je jednou z nejoblíbenějších kategorií, také zboží pro volný čas (48 %) narozdíl od ostatních Evropanů (39 %). Boom proběhl u čerstvého jídla a nápojů, které si v Česku i Evropě objednávalo shodně 35 % respondentů, potraviny pak 27 % (ev. průměr 31 %).
Češi kupovali online také více hraček (36 %) než činil průměr (29 %) a naopak méně bílého zboží do domácnosti (24 %, průměr 22 %) nebo high-tech elektroniky (27 %, průměr 32 %). U většího nábytku to bylo mírně více (14 %, průměr 13 %), naopak menších kousků a dekorací méně (28 %, průměr 32 %). Zajímavá je kategorie DVD/CD/Videohry, kde výrazně zaostáváme (11 %, průměr 23 %). Oblíbenější je u nás naopak automobilové příslušenství (20 %, průměr 15 %).
V roce 2021 proběhlo 15,5 % všech nákupů online. Pro 48 % nakupujících Evropanů na internetu se tato činnost stala pravidelnou, k čemuž zásadně přispěla pandemie. Objevily se nové skupiny nakupujících, jako jsou senioři, kteří si nákup online dříve nikdy nevyzkoušeli, ale kvůli uzavření kamenných obchodů ho využil každý desátý. Nakonec si natolik zvykli, že v nákupech online pokračují i po uvolnění všech restrikcí.
(lan)
Foto: DPD