​Elektronické obchodování stále běží, globální změny však již pociťuje

​Elektronické obchodování stále běží, globální změny však již pociťuje

Boom e‑commerce, který podpořila pandemie koronaviru, začíná zpomalovat. A blíží se vánoční sezóna, na kterou se firmy připravují s velkým předstihem. Letos však vstupuje do hry řada faktorů, jejichž vývoj se dá těžko odhadovat. To vše představuje pro obor e‑commerce a logistiku výzvy, na které je třeba reagovat.

Elektronické obchodování včetně fulfillmentu prošlo v uplynulých letech prudkým rozvojem, a to nejen z hlediska nárůstu objemů a tržeb. Došlo i prudkému rozvoji nových technologií a celá logistika se často svěřuje dodavatelům. To vše s cílem snížit náklady, zrychlit dodání zboží a také udržet si stávající zákazníky a získat nové.

Podle zprávy asociací Ecommerce Europe a EuroCommerce v roce 2021 vzrostlo evropské elektronické obchodování o 13 procent na 718 miliard EUR. Ještě v létě obě asociace očekávaly, že letos se růst trhu stabilizuje. Zároveň však již bylo patrné, že spotřebitelé jsou ve svých výdajích opatrnější a údaje o růstu se pod vlivem geopolitické situace vracejí na úroveň před pandemií. To se během pár měsíců radikálně změnilo. Na konci září generální ředitelka EuroCommerce Christel Delbergheová uvedla, že „v celé Evropě se ozývají poplašné zvony kvůli obrovskému dopadu nákladů na energii na maloobchodní a velkoobchodní sektor, což ohrožuje budoucnost mnoha podniků“.

Maloobchodní a velkoobchodní prodej podle ní zahrnuje více než 5 milionů společností a 26 milionů zaměstnanců, kteří jsou rozmístěni po celé Evropě a mají rozsáhlou a rozmanitou síť prodejen. Ty fungují s velmi nízkými maržemi, které obvykle činí 1 až 3 procenta. „Vzhledem k tomu, že se společnosti potýkají se čtyřnásobným nárůstem účtů za energie, tvoří nyní náklady na energie více než 40 procent EBIDTA. I u větších provozovatelů to znamená, že jejich nízká zisková marže zcela mizí. To je neudržitelný stav, který se již projevuje v mnoha malých i velkých obchodech, jimž v blízké budoucnosti hrozí bankrot nebo které již kvůli nákladům na energie ukončily činnost,“ varovala Christel Delbergheová.

Nicméně skutečnost, že tržby z elektronického obchodování zatím zaznamenávají jen malý pokles, ukazuje, že se odvětví e‑commerce stalo nepostradatelným a velmi odolným.

Právě náklady na energie jsou položkou, která výrazně komplikuje život firmám, které myslely dopředu a včas se na vánoční sezónu začaly připravovat. A i když řada velkých hráčů v oblasti e‑commerce využívá fulfillment, vysoké náklady mají dopad na všechny.

Podle údajů developerů stále přetrvává zájem o logistické areály, ale to v současné době může být dáno i skutečností, že firmy se předzásobily a za současné ekonomické situace klesá, respektive klesne poptávka.

Navíc společnost Colliers minulý týden upozornila, že trh s komerčními nemovitostmi nyní prochází novou fází přeceňování, které vyvolalo zpomalující tempo investiční aktivity v tomto odvětví. Colliers předpovídá, že k výslednému přenastavení tržních cen komerčních nemovitostí, které bude ovlivněno pokračujícím zvyšováním úrokových sazeb, dojde v příštích 12 – 24 měsících.

Firmy v e‑commerce dnes již nečelí výpadkům v dodavatelských řetězcích, ale musejí řešit nadbytek naskladněného zboží, které na sebe váže finanční prostředky, a to jak v samotném zboží, tak i z hlediska logistiky a obsazených ploch ve skladech.

Všichni proto s velkým napětím očekávají, jak se letos bude vyvíjet vánoční sezóna. Na jedné straně zde bude nepochybně snaha firem zbavit se co největšího množství naskladněného zboží doprovázená řadou marketingových akcí, na straně druhé se zřejmě projeví tendence zákazníků šetřit na zbytných výdajích.

Bez balíkových služeb by to nešlo

Například Petr Horák, generální ředitel společnosti PPL, v září v rozhovoru pro Dopravní noviny uvedl, začíná být patrný trend, že množství přepravených zásilek bude koncem roku podobné jako loni, ale otázkou bude jejich hodnota.

Zdá se tedy, že na rozdíl od e‑shopů, jejich tržby se zřejmě sníží, na přepravní kapacitu balíkových služeb zatím ekonomická situace mít dopad nebude.

Stejně tak skutečnost, že se zdražují pohonné hmoty, může podpořit další objednávání potravin až do domu, z čehož mohou opět profitovat dopravci, kteří se na tento segment zaměřují.

Rychlost a spolehlivost doručení, navíc i v relativně malém časovém okně, případně možnost vyzvednout si zásilku v libovolný část v blízkosti bydliště, to je něco, co často zvýhodňuje v očích zákazníků konkrétní e‑shop před konkurencí. A balíkové služby jsou jedním z důležitých faktorů, který ovlivňuje spokojenost zákazníků s obchodováním na internetu.

Spokojený zákazník nemusí být vždy věrný zákazník

Bezesporu platí, že věrný zákazník je spokojený zákazník. Má to však mnohá svá ale. Především, věrnost konkrétnímu e‑shopu je větší jen u některých komodit a u některých zákazníků. Ten, kdo nakupuje pravidelně a je s prodejcem z minula spokojen, nepochybně zkoumá jeho aktuální nabídku. Kdo nakupuje nárazově, případně jen zboží s delší životností, nemusí se k dřívějšímu prodejci vracet. A zohledňuje vícero faktorů, přičemž cena je jen jedním z nich. Důležitá je rovněž rychlost doručení, přehledný e‑shop a také věrohodnost firmy a pocit bezpečí, že zaplacené zboží bude včas a spolehlivě doručeno a že i případné vrácení či reklamace proběhne bez komplikací. A zde již do hry vstupují dodavatele, a to jak provozovatelé webů, tak i dopravci a firmy, které se zaměřují na fulfillment.

Optimalizace toku zboží i informací je základní podmínkou, jak uspět v globálním světě, kde se rychlost a dostupnost čehokoliv pokládá za samozřejmost.

Význam automatizace

A zde přichází ke slovu stále častěji automatizace a využití robotů. Řešení AutoStore společnosti Element Logic Czech Republic navíc pomáhá zvýšit i kapacitu stávajících skladů, neboť stávající areály netřeba rozšiřovat do šířky. V České republice toto řešení využívá například společnost Continental a zvolila si ho i společnost Alza.cz pro rozvoj svého nejnovějšího logistického centra v Chrášťanech u Prahy.

Společnost Element Logic na konci září také oznámila, že uvádí cloudovou datovou platformu pro optimalizaci skladů pomocí dat získaných v reálném čase. Jedná se o eLogiq, platformu postavenou na technologii Microsoft Azure, jejíž cílem je plně automatizované skladové řízení, které se samo optimalizuje. „Nejistá budoucnost zvyšuje nutnost rychle reagovat v oblasti intralogistiky a způsobu manipulace se zbožím po celém světě. Mít přístup k podpoře při rozhodování a přehledu o datech je klíčové pro přežití, optimalizaci provozu a logistiky a udržení ziskovosti na měnícím se trhu,“ řekl Dag‑Adler Blakseth, výkonný ředitel společnosti Element Logic.

Svou cestou jde Zásilkovna, logisticko‑technologická firma patřící do skupiny Packeta. Ta zdvojnásobila počet robotů na téměř 400 kusů a před dvěma týdny otevřela nové depo o velikosti 12600m2v Prologis Park Prague‑Rudná. Skupina Packeta cílí letos na obrat přes 6 miliard korun.

Řešení šitá na míru pro e‑shopy

Začátkem října společnost DHL Supply Chain oznámila, že uzavírá partnerství s nizozemskou firmou Monta s cílem urychlit realizaci svých růstových ambicí v mezinárodním e‑commerce. V plánu je uvést na mezinárodní trhy služby společnosti Monta pro vyřizování objednávek, koncipované především pro malé a středně velké internetové obchody. Není to jediný případ, kdy dochází k propojování důležitých hráčů z různých oblastí, které se dotýkají e‑commerce.

A pokud jde o Českou republiku, například Zásilkovna minulý týden oznámila, že spouští vlastní e‑shop s desítkami nejrůznějších produktů. Jedná se zatím sice jen menší nabídku, ale i z toho je patrné, že velcí technologičtí hráči mohou snadno rozšířit záběr svého působení.

Pokud jde o vlastní provozování stránek e‑shopů, které jsou pro přilákání a udržení zákazníků nezbytné, řada českých firem využívá řešení společnosti Shoptet, která se na českém a slovenském trhu specializuje na pronájem e‑shopových řešení – její nabídky využívá v současnosti třetina internetových obchodů působících v obou zemích.

Ale vraťme se zpět k Vánocům a k výhledům na příští rok. Doba je sice nejistá, ale již pandemie koronviru ukázala, že celá oblast e‑commerce byla schopná i v krizové době spolehlivě zajistit chod společnosti. A navíc, učinila velký technologický krok vpřed. Lze tedy předpokládat, že i s novými výzvami si poradí a přestože nárůsty tržeb nebudou tak skokové jako v posledních letech, odvětví si zachová svou životaschopnost a bude nadále hnacím motorem nových technologických řešení v celém přepravním řetězci.

Milan Frydryšek

Foto: Pixabay

spinner