15. února 2025, lan

16.2. - Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Evropská federace pracovníků v dopravě (ETF) vydaly v rámci sociálního odvětvového dialogu o železnici společné prohlášení, v němž zdůrazňují klíčovou roli železniční nákladní dopravy při přechodu Evropy na udržitelný a efektivní dopravní systém. Toto prohlášení účinně zdůrazňuje význam zaměření na klíčové oblasti pro zajištění budoucího úspěchu a konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy v EU. Zdůrazňuje také potřebu, aby rozhodovací orgány posílily celkový rámec konkurenceschopnosti zavedením konkrétních opatření.
1. Zajištění rovných podmínek pro všechny druhy dopravy
Sociální partneři zdůrazňují, že je naléhavě nutné, aby EU odstranila dlouhodobé regulační mezery, které znevýhodňují železniční nákladní dopravu oproti ostatním druhům dopravy. Navzdory výhodám železnice v oblasti životního prostředí a efektivity současné politiky nevytvářejí rovné podmínky, přičemž silniční doprava má i nadále dominantní postavení. Spravedlivé konkurenční prostředí vyžaduje úplné provedení klíčových právních předpisů, včetně směrnice o eurovinětě a balíčku Fit for 55, které zajistí, aby ceny odrážely skutečné environmentální a společenské náklady jednotlivých druhů dopravy prostřednictvím zásad "znečišťovatel platí" a "uživatel platí". Řešení těchto nerovnováh je zásadní pro zachování konkurenceschopnosti železnice a sladění s cíli EU v oblasti klimatu a udržitelnosti.
2. Dlouhodobé investice do železniční nákladní dopravy
Pro modernizaci železniční nákladní dopravy a uspokojení budoucí poptávky je zásadní stabilní a dlouhodobé veřejné financování na úrovni EU i členských států. Na modernizaci, údržbu a rozšíření infrastruktury a modernizaci nákladních kolejových vozidel jsou zapotřebí další zdroje, přičemž finanční stabilita je klíčová pro udržení kvalifikované pracovní síly. Zásadní význam má zvýšená podpora v rámci víceletého finančního rámce (VFR) a příjmy ze systému obchodování s emisemi pro dekarbonizaci železnic.
3. Podpora nakládky jednoho vozu a kombinované dopravy
Služby jednovozové (SWL) a kombinované dopravy (CT) mají zásadní význam pro zachování efektivního a udržitelného provozu nákladní dopravy v celé Evropě. Obě však čelí značným výzvám v důsledku nerovnováhy na trhu a regulačního rámce, který dostatečně neodráží jejich přínos ke snižování externích nákladů, jako jsou dopravní zácpy, emise skleníkových plynů, znečištění ovzduší a nehody. K zachování těchto základních služeb a k dosažení dlouhodobých cílů EU v oblasti udržitelnosti, bezpečnosti a energetické účinnosti je nezbytná cílená finanční podpora a upravená pravidla státní podpory.
4. Digitalizace pro zefektivnění železničního odvětví
Urychlení zavádění digitálních technologií je zásadní pro zlepšení konkurenceschopnosti, účinnosti a bezpečnosti odvětví železniční nákladní dopravy. Klíčové digitální inovace, jako je evropský systém řízení železniční dopravy (ERTMS) a digitální automatické spojování (DAC), mají potenciál transformovat provoz nákladní železniční dopravy, zvýšit kapacitu a interoperabilitu v celé EU. Úspěšná implementace však vyžaduje koordinované investice a zapojení pracovní síly včetně řádného školení a zvyšování kvalifikace. Zavádění těchto technologií musí být doprovázeno systémovým plánováním, aby se zajistila nákladová efektivita, maximalizovaly společenské přínosy a zabránilo se narušením.
5. Silná spolupráce v železničním sektoru
Větší přeshraniční spolupráce a harmonizace v oblasti řízení kapacity železnic jsou vedle podpory hospodářské soutěže pro pokrok odvětví zásadní. Roztříštěnost postupů a technických norem v jednotlivých členských státech nadále brání efektivitě železniční nákladní dopravy. Pro podporu přeshraničních služeb, interoperability a skutečně evropské sítě železniční nákladní dopravy, která by byla schopna podpořit cíle EU v oblasti neutrality klimatu a integrace trhu, jsou nezbytné důslednější a racionálnější postupy řízení kapacity v celé EU.
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola uvedl: "V návaznosti na manifest CER Na cestě pro Evropu tento dokument posiluje argumenty pro vyvážený rámec pro zvýšení konkurenceschopnosti železniční nákladní dopravy v rámci EU. Naše dohoda s ETF podtrhuje nejen úspěch sociálního dialogu, ale také náš společný závazek zlepšit podmínky pro prosperitu železniční nákladní dopravy."
Generální tajemnice ETF Livia Spera řekla: "Úspěch železniční nákladní dopravy závisí na jejích pracovnících. Sociální dialog je klíčový pro zajištění spravedlivých mezd, jistých pracovních míst a bezpečných pracovních podmínek. Investice do infrastruktury musí jít ruku v ruce s investicemi do pracovní síly - udržitelná doprava nemůže být postavena na nejistém zaměstnávání nebo snižování nákladů na úkor pracovníků."
Předseda železničního sociálního dialogu EU Matthias Rohrmann řekl: "Železniční nákladní doprava v Evropě prochází rozhodující transformací, která bude mít pozitivní dopad na zaměstnance železničního sektoru, pokud bude zvolena správná cesta. Pro dosažení cílů nové strategie Evropské komise "Mobilita v srdci Evropy" a pro splnění cílů ekologické transformace a ochrany klimatu je zásadní nastavit správný směr na evropské i národní úrovni - nyní! Sociální dialog EU, do něhož jsou zapojeny železnice, odbory a zaměstnavatelé, aktivně podporuje odvětví železniční nákladní dopravy a zdůrazňuje klíčová opatření, která je třeba urychleně realizovat. Společně tak vysílají pozitivní signál pro udržitelnou transformaci dopravy, z níž budou mít prospěch jak podniky, tak železniční podniky a zaměstnanci."
Místopředseda železničního sociálního dialogu EU Giorgio Tuti uvedl: "Železničáři mají zásadní význam pro zajištění úspěšného odvětví železniční nákladní dopravy. Abychom dosáhli skutečného přechodu na jiný druh dopravy, potřebujeme spravedlivé pracovní podmínky, bezpečná pracovní místa a zapojení zaměstnanců do utváření budoucnosti odvětví. Bez kvalifikovaných a dobře zajištěných pracovníků nebudou investice do infrastruktury a technologií stačit k dosažení evropských cílů v oblasti klimatu a dopravy."
(lan)
Foto: CER