17. února 2025, lan

18.2. - Zavedení palubního a traťového systému ERTMS/ETCS v celé EU zlepší interoperabilitu, zvýší kapacitu a posílí bezpečnost železnic, čímž umožní vytvoření podmínek pro jednotný evropský železniční prostor. Řada obtíží, včetně rostoucích rozdílů při uplatňování technologie ERTMS na vnitrostátní úrovni a absence obchodního odůvodnění pro železniční podniky, však staví ERTMS na pokraj ztráty jeho původního účelu. Zabránění vykolejení ERTMS naléhavě vyžaduje nový společný přístup. Uvedlo to Evropské sdružení pro železniční nákladní dopravu (ERFA).
ERTMS je podle ERFA ze své podstaty evoluční technologie. Mezi uznáním této skutečnosti a životem ve stavu neustálých změn a nestability specifikací ERTMS však existuje značný rozdíl. V celé EU je běžné, že vývoj specifikací předbíhá zavádění ERTMS. Tato situace působí jako zabiják inovací pro výrobce, kteří jsou přetíženi a zatíženi plněním nových specifikací. Železniční podniky na druhé straně čelí explozivním nákladům a neustále jim hrozí, že jejich značné investice do palubních jednotek rychle zastarají.
Evropská unie by se podle ERFA měla zaměřit na minimalizaci změn specifikací na nezbytně nutnou míru a zároveň přijmout stabilní, spolehlivý a víceletý standard, který by byl zaveden v celé síti, a teprve poté přidat do fungování systému jakékoli významné změny.
ERFA upozorňuje, že plány zavádění ERTMS jsou řízeny provozovateli infrastruktury se silným vnitrostátním zaměřením, kteří náležitě nezohledňují přeshraniční charakter železniční nákladní dopravy, kde více než 50 % vlaků překračuje alespoň jednu státní hranici. Provozovatelé nákladní dopravy se proto musí pohybovat po koridorech tvořených „ostrovy ERTMS“ s vysokými požadavky (vybaveno je pouze 14 % hlavní sítě) a dalšími oblastmi s rozdílnou rychlostí zavádění traťových i palubních jednotek. Rovněž se potýkají s rozdílným výkladem fungování ERTMS na vnitrostátní úrovni. Tyto takzvané „gramatiky ERTMS“ jsou stále významnější překážkou interoperability.
Při vytváření spolehlivých a konzistentních plánů nasazení by měli být konzultováni uživatelé ERTMS, upozorňuje ERFA. Tyto plány by měly zohledňovat zpětnou kompatibilitu stávajících kolejových vozidel a možnost zavádění modernizací na dosud nehomologovaných vozidlech. Komise by měla získat novou pravomoc dohlížet na provádění těchto plánů.
Zatímco dřívější systémové testy třídy B pro ESC/RSC (kompatibilita rádiového systému ETCS) se uplatňovaly na národní úrovni, provozovatelé nyní čelí nekontrolované rozmanitosti testů, které se mohou lišit podle konstrukce trati a výrobce kolejí. Průměrná doba potřebná pro schválení softwaru pro mezinárodní vozidlo je nejméně jeden rok, což představuje obrovskou překážku pro přeshraniční dopravu a hlavní nákladovou položku pro provozovatele.
EU by měla minimalizovat a harmonizovat specifikace testů a maximalizovat koordinaci testovacích případů v různých zemích prostřednictvím vnitrostátních orgánů a zapojit uživatele ERTMS. Cíle žádného dodatečného ověřování, jak je uvedeno v TSI CCS, by mělo být dosaženo co nejdříve.
Pomalé zavádění ERTMS probíhá ve složitém prostředí s omezenými dostupnými veřejnými prostředky, dalšími technologickými projekty, které budou nakonec soutěžit o stejné rozpočtové položky, a provozovateli, kteří vykonávají hospodářské činnosti, jež jsou schopni vytvářet omezenou marži pro nové investice.
EU by měla zaměřit technologické financování na zavádění ERTMS vzhledem k jeho významu pro dosažení SERA. Tato priorita projektů by se měla odrazit v novém víceletém finančním rámci, zdůrazňuje ERFA.
(lan)
Ilustrační foto: LAN