18. února 2025, lan

19.2. - Evropští generální ředitelé železnic se sešli na zasedání řídícího výboru a 75. valném shromáždění Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), aby projednali ambiciózní pracovní program pro rok 2025 a další období. Álvaro Fernández Heredia, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Renfe, byl jednomyslně jmenován členem řídícího výboru CER na zbývající část funkčního období 2024-2025.
Členové CER se jednomyslně shodli na klíčových prioritách, mezi které patří:
* Financování a financování železnic, zejména v souvislosti s nadcházejícím víceletým finančním rámcem.
* Digitalizace železničních služeb a zajištění zavádění klíčových nástrojů pro železnici, jako jsou Evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS) (a FRMCS), digitální automatické spřáhlo (DAC), digitální řízení kapacity (DCM).
* Vojenská mobilita vzhledem k vysoké prioritě obrany a bezpečnosti v agendě nové Evropské komise.
* Propojení všech hlavních měst EU vysokorychlostní železnicí s cílem zvýšit podíl na trhu dálkové dopravy a dosáhnout trvalého přechodu na jiný druh dopravy.
Bylo rovněž provedeno hodnocení nařízení o nástroji pro obnovu a odolnost. Dokončení transevropských dopravních sítí (TEN-T) je pro evropský železniční sektor zásadní. Nástroj pro propojení Evropy (CEF) financoval projekty TEN-T navzdory svému omezenému rozpočtu. Nadcházející víceletý finanční rámec však nemusí zahrnovat nový nástroj CEF a může se přejít na model založený na národních investičních plánech, jako je nástroj pro obnovu a odolnost (RRF).
Aby bylo zajištěno dostatečné financování TEN-T a dalších železničních priorit, upozorňuje poziční dokument CER na nezbytné korekce, které zahrnují následující oblasti:
* Zaručené financování: Zachovat finanční krytí pro železniční sektor na úrovni EU a na vnitrostátní úrovni, aby byla zajištěna rozpočtová jistota a včasná realizace priorit EU a parametrů TEN-T.
* Výdaje RRF a přeshraniční úseky: Řídit financování přeshraničních železničních projektů, včetně ERTMS, na úrovni EU. Poskytovat preferenční sazby spolufinancování přeshraničních úseků a rozsáhlých technologických projektů EU.
* Evropský semestr a rámec pro konkurenceschopnost: Zaměřit se na otázky dopravy, podporovat reformy a přidělovat investice do železniční dopravy. Konzultovat zúčastněné strany v rámci národních investičních plánů a standardizovat postupy podávání zpráv.
* Sledování klimatu, digitální značení a energetická účinnost: Upravit metodiku RRF tak, aby lépe odrážela železniční technologie a provoz. Stanovit cíle energetické účinnosti s ohledem na výhody železnice.
Předseda CER Andreas Matthä, generální ředitel ÖBB Holding-AG, řekl: „Společenství evropských železnic dnes vysílá jasný signál. Je nezbytně nutné věnovat značné finanční prostředky na železniční infrastrukturu, zejména na přeshraniční projekty. Vzhledem ke složitosti a dlouhodobé povaze těchto projektů musí struktura rozpočtu EU podporovat plnou realizaci sítě TEN-T. K dosažení tohoto cíle je nezbytné spolufinancování EU ve výši minimálně 100 miliard eur a pokračování zásadního Nástroje pro propojení Evropy (CEF).“
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola řekl: „Investice do železniční infrastruktury jsou investicí do budoucnosti Evropy. Upřednostněním digitalizace, udržitelnosti a konektivity můžeme zajistit odolnou a efektivní dopravní síť, která bude odpovídat potřebám našich občanů a podniků. Zejména vysokorychlostní železnice bude hrát klíčovou roli při propojení všech hlavních měst EU a velkých měst, při podpoře hospodářského růstu a při prosazování udržitelného přechodu na jiný druh dopravy. Vyšší železniční námořní spojení v přístavech zvýší přechod na železniční dopravu ve vnitrostátním a mezinárodním obchodě.“
(lan)
Ilustrační foto: Pixabay