​MD zahájilo dialog pro výběr koncesionáře na stavbu úseků D35 formou PPP

​MD zahájilo dialog pro výběr koncesionáře na stavbu úseků D35 formou PPP

20.2. - Ministerstvo dopravy zahájilo v rámci soutěžního dialogu jednání se 4 kvalifikovanými konsorcii firem s mezinárodní účastí pro výběr koncesionáře, jenž zajistí v rámci tzv. soutěžního dialogu. mj. výstavbu a provoz 2 úseků dálnice D35 metodou PPP.

„Zahájení soutěžního dialogu v rámci tendru na dostavbu a provoz dalších více než 34 km dálnice D35 metodou PPP je důležitou zprávou pro ty, kteří potřebují rychle cestovat severní trasou napříč republikou, protože dokončením nyní soutěžených úseků se celá stavba přiblíží k Mohelnici a napojí se tím na již existující rychlé spojení od Olomouce. Značný zájem o tendr potvrzuje, že ČR je zahraničními investory považovaná za zemi, která PPP projekty umí dobře připravit,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru budou vybudované a provozované úseky Staré Město – Mohelnice (18,2 km) a Opatovec – Staré Město (16,6 km). Koncesionář bude zajišťovat výstavbu, financování, provoz a údržbu nejen úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí (včetně tunelů Dětřichov a Maletín), ale zároveň i provoz a údržbu úseků od Litomyšle až po Opatovec.

„Hlavním cílem PPP projektů je využití know-how soukromého sektoru pro optimalizaci stavebního řešení a zajištění vysokého standardu provozování dálniční infrastruktury. Po uplynutí vymezené doby provozování koncesionářem stát infrastrukturu převezme zpět v definované kvalitě. S využitím metody PPP počítáme i pro další projekty, například při výstavbě některých úseků vysokorychlostních tratí,“ dodal Martin Kupka.

Dálnice D35 je momentálně nejrozestavěnější dálnicí v České republice. V roce 2024 jsme zahájili výstavbu šesti úseků v délce 35,7 kilometrů. V současnosti je ve výstavbě 64 kilometrů dálnice. V dalších letech pak chceme zahájit a dokončit stavbu zbývajících 52,7 kilometrů. Celá dálnice D35 má být hotová v roce 2029.

„Již velká mezinárodní účast na loňském Industry day k projektu D35 PPP předpovídala velký zájem investorů. Jsem ráda, že jsme mohli do užšího výběru vybrat čtyři silná konsorcia s mezinárodními zkušenostmi, což mimo jiné ukazuje, že Česká republika je pro soukromé investory seriózním partnerem. Velmi zásadní pro zahraniční investory je také fakt, že realizace projektů prostřednictvím PPP má v ČR podporu napříč politickým spektrem a že tou formou připravujeme další projekty, jak na silnici, tak i na železnici,“ řekla vrchní ředitelka pro řízení sekce ekonomické a infrastrukturní Ministerstva dopravy Lenka Hamplová.

Další PPP projekty v ČR:

PRAK (projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla Praha) – zadávací řízení na výběr dodavatele (kvalifikace) zahájena 27. 11. 2024 s termínem podání žádostí o účast 14. 4. 2025. Po posouzení kvalifikace bude následovat soutěžní dialog.

RS Morava – v návaznosti na doporučení studie proveditelnosti vláda schválila realizaci 3 konkrétních projektů rychlých spojení – Moravská Brána, Jižní Morava (vysokorychlostní trať na 320 km /h), Morava střed (Brno – Přerov, konvenční trať se zvýšením rychlosti na 200 km/h)). Nyní tyto projekty dále připravujeme po majetkoprávní stránce a připravujeme výběr transakčního poradce, který bude asistovat se zadávacím řízením na výběr koncesionáře.

Vybrané úseky D0, D3 a D55 – nyní probíhá příprava studie proveditelnost, která má za úkol posoudit možnosti realizace formou PPP. Studie bude dokončena v létě tohoto roku a její výsledky následně budou předloženy vládě ke schválení.

(red)

Ilustrační foto: MD

spinner