7. března 2024, lan
7.3. - Maďarská vláda v čele s Viktorem Orbánem schválila novelu Poštovního zákona, která nařizuje všem e-shopům, které prodávají zboží na maďarském trhu, aby v nákupním košíku daly zákazníkovi možnost vybrat si přepravu prostřednictvím národního dopravce Magyar Posta. Pevně stanovené ceny pak mají zamezit znevýhodňování Maďarské pošty.
Není to poprvé, co maďarská vláda takto ovlivnila nejen internetové podnikání. Následkem zrušení zastropovaných cen pohonných hmot v prosinci roku 2022, došlo ke skokovému zdražení dopravy. Maďarská pošta se k aktuální změně legislativy vyjádřila prostřednictvím oficiální zprávy na webových stránkách. Bez komentáře nechala dotazy na největším maďarském veletrhu E-commerce Expo, který se konal v Budapešti poslední únorový den. „Přestože s Maďarskou poštou úzce spolupracujeme, tuto informaci nám sdělila až začátkem tohoto týdne” komentuje situaci Pavel Vyoral z Pošty bez hranic, která zajišťuje logistiku do Maďarska více než stovce českých e-shopů etablovaných na místním trhu.
Restrikce se dotknou i českých a slovenských e-shopů
Restrikce se dotknou i řady českých a slovenských firem, které provozují své e-shopy na doméně .hu. Mezi ně patří například Alza, Mall, Footshop nebo Vivantis. „Pro české a slovenské e-shopy je Maďarsko zajímavým trhem pro expanzi, protože konkurence lokálních e-shopů tam není zdaleka taková, jako u nás.” říká country manager Filip Minár z Expandeco, které e-shopům s expanzí pomáhá.
V praxi tato novela znamená to, že provozovatelé e-shopů musejí do 28. března 2024 přidat Maďarskou poštu do košíků svých internetových obchodů jako možného přepravce objednaného zboží s pevnou cenou 990 HUF (přibližně 64 Kč) za doručení na poštu a 1990 HUF (přibližně 128 Kč) za doručení domů. Cena se zvyšuje s rostoucí váhou zásilky. Nařízení se týká nabídky. Zda si zákazník přepravu Maďarskou poštou vybere nebo ne, už zůstává na něm. „Maďarsko je tradiční země, ve které má státní přepravce silnou pozici, především díky husté síti pošt, kterých je po celé zemi přes 2200” vysvětluje Pavel Vyoral z Pošty bez hranic. “Pro e-shopy, které budou muset Maďarskou poštu implementovat to znamená komplikace, ale řada z nich už ji v košíku má.” dodává.
Zástupci maďarské e-commerce se ke schválené novele zatím nevyjádřili. „Podle informací od místních partnerů víme, že se takové vyjádření chystá a bude rozporovat především nařízení fixní prodejní ceny.” uzavírá Vyoral.
(lan)
Ilustrační foto: Pixabay