16. května 2018, čtk
16.5. - Ministr dopravy v demisi Dan Ťok zvažuje konec vládního angažmá. Rozhodnutí oznámí do konce týdne. Novinářům to řekl dnes při příchodu na pravidelné zasedání kabinetu. Uvedl, že pokračovat se mu "nechce". Za nedávnou kritikou z řad ČSSD cítí snahy ovlivnit výběr provozovatele mýtného systému. Výběrové řízení za miliardy zadané ministerstvem minulý týden zrušil antimonopolní úřad.
Dlouhodobé výhrady k tomu, jak Dan Ťok vede resort, mají komunisté, kteří jednají o tiché podpoře vznikající druhé menšinové vlády Andreje Babiše. V posledních dnech se přidali i možní staronoví koaliční partneři ANO, sociální demokraté.
„Já za tím cítím trošku mýtný tendr. Pokud chtějí na ministerstvu někoho, kdo se domluví přímo s Kapschem, tak jim to nabídnu,“ uvedl Dan Ťok.
Společnost Kapsch je současným provozovatelem mýtného systému v Česku. Ministerstvo ale jako vítěze nynějšího tendru vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera a slovenský SkyToll.
Antimonopolní úřad tvrdí, že zadavatel porušil zákon o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí není pravomocné, ministerstvo dopravy se proti němu bude bránit. Nový mýtný systém má fungovat od ledna 2020 a podle Dana Ťoka je jeho spuštění v ohrožení.
„Přiznám se, že přestože se udělalo spoustu dobré práce a bylo by dobře nějakou dokončit, tak se mi nechce,“ uvedl Dan Ťok na dotaz, zda chce za takové situace pokračovat v nové vládní sestavě.
Dosavadní Ťokovy práce si váží ministryně financí Alena Schillerová a ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Zatímco Alenu Schillerovou Ťokova slova překvapila, Robert Pelikán, který už oznámil odchod z politiky, novinářům řekl, že o Ťokově postoji ví. „Je to dobrý odborník, rozvážný a klidný. A člověk, který se nedá ovlivnit,“ konstatoval. Podle Aleny Schillerové ministerstvo pod Ťokovým vedením udělalo mnoho práce. Podle ní je třeba ocenit i diskutovanou opravu dálnice z Prahy na Brno, protože jde o první opravy po desítkách let.
(čtk)