16. března 2014
Technologická agentura ČR (TAČR) zajišťuje na základě usnesení vlády ČR z roku 2009 mimo jiné přípravu a realizaci programů aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací a zadávání veřejných zakázek v této sféře. Většina programů TA ČR není koncipována oborově, ale spíše podle typu výzkumu nebo typu spolupráce, který podporují. Díky tomu bylo a je možné žádat o podporu na dopravní projekty prakticky ve všech programech.
V následujícím textu přinášíme informace o některých již zahájených, v současné době běžících i připravovaných programech, z nichž lze financovat právě dopravní a logistické projekty.
Program ALFA
Co se týká minulých veřejných soutěží, nejvíce financí na dopravu šlo z programu ALFA, který je zaměřen především na moderní technologie a je určitou výjimkou z charakteristiky zmíněné v úvodu – v jeho rámci totiž byly skutečně vytvořeny podprogramy, které byly definovány podle oborů. Jeden z nich byl přímo věnován udržitelné dopravě a náklady na jeho projekty dosáhly celkem 1,736 miliardy Kč, z nichž dotace představovala 1,133 miliardy Kč (míra podpory 65,3 procenta). Další veřejné soutěže v programu ALFA však již nejsou plánovány.
Program Centra kompetence
Doprava byla významně podpořena i v programu Centra kompetence, jenž je zaměřen na vytvoření a dlouhodobou podporu společných akademických a průmyslových pracovišť. V rámci tohoto programu jde především o projekty Centrum pro rozvoj dopravních systémů (RODOS), který běží až do roku 2018 (podpora státu činí zhruba 150 milionů Kč), a Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), jenž běží do roku 2019 (podpora státu představuje přibližně 240 milionů Kč). Z programu Centra kompetence přitom byly podpořeny i další průmyslové projekty, které se týkají dopravy, například výzkum budoucnosti aut nebo zlepšování vlastností kolejových vozidel.
Program EPSILON
V současné době je připravován program EPSILON, jenž směřuje k podpoře zejména průmyslových aplikací při využití nových technologií a nových materiálů v energetice, životním prostředí a dopravě. TAČR se při vyhlašování veřejných soutěží musí řídit Národními prioritami orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (schváleny vládou v červenci 2012). Zároveň však TAČR usiluje o to, aby byl program co nejvíc přizpůsoben skutečně aktuálním požadavkům, a to i v dopravě a logistice. TAČR proto v současné době jedná s ministerstvem dopravy a s technologickými platformami z oblasti dopravy, aby tyto instituce Technologické agentuře ČR samy doporučily priority, které je potřeba podporovat.
Program GAMA
Tento program není omezen oborově, tudíž o podporu lze žádat i na dopravní projekty. Jeho první podprogram je zaměřen na ověření, zda je výsledek výzkumu využitelný v praxi. Většinou se jedná o výsledky, které vznikly při řešení výzkumných úkolů neplánovaně, často jde o nové nápady studentů či mladých vědeckých pracovníků. Druhý podprogram Gamy nabídne podporu podnikům, které se budou snažit uvádět na trh inovace, jejichž výzkum a vývoj byl podpořen z veřejných zdrojů.
Program DELTA
Rovněž program DELTA není omezen oborově, tudíž z něj mohou být podporovány i dopravní nebo logistické projekty. Jeho cílem je podpora společných projektů českých podniků a výzkumných institucí se zahraničními technologickými a inovačními agenturami.
Program BETA
Dopravní projekty jsou podporovány rovněž v programu BETA. Ten slouží jako podpora výzkumným potřebám státní správy a o financování projektu musí v tomto případě požádat příslušný orgán státní správy, v případě dopravy tudíž zejména ministerstvo dopravy. Mezi projekty podpořenými v minulosti najdeme například projekty zaměřené na telematickou a informační podporu správy dopravních cest, na tvorbu střednědobého plánu dopravní obsluhy ČR vlaky dálkové dopravy, na analýzu vlivu dopravy na životní prostředí, na vozidlové systémy zajišťující komunikaci vozidla s ostatními vozidly nebo s inteligentní dopravní infrastrukturou.
Program OMEGA
Tento program je obecně zaměřen spíše na společenské vědy, proto by se na první pohled mohlo zdát, že není pro oblast dopravy a logistiky úplně vhodný. I v něm je ale možné uplatnit projekty, které se dopravy týkají. Typickým příkladem by mohlo být třeba modelování dopravního chování nebo zvažování dopadů politických rozhodnutí v oblasti dopravy.
Bližší informace o jednotlivých programech a možnostech čerpání podpory pro konkrétní projekty a potřebné kontakty lze získat na internetových stránkách Technologické agentury ČR.
Jan Stejskal, Technologická agentura ČR